понедељак, 02.05.2016, 10:15 -> 11:18
Извор: РТС
Аутор: Владана Рашић Драгојевић
Гуњ, јелек, прслук
Изложба под називом „Гуњ, јелек, прслук“, која траје до јуна 2016. године у Етнографском музеју у Београду, приказује процес трансформације овог одевног предмета од архаичног, традиционалног до савременог.
„У савременој етнолошкој литератури појам гуњ подразумева горњи одевни предмет израђен од сукна, шајака или чоје. Етимологија појма гуњ изводи се од средњовековне грчке и средњовековне латинске речи gunna, што значи крзно или кожух. У средњовековној Србији гуњ, пуст, и покров припадали су категорији обавезних давања Влаха и становника села на манастирским властелинствима. Тако је цар Душан наредио да се из села додељених Карејској ћелији у Светој гори, од сваке куће царства сваке године даје и десет гуњева" - наводи мр Татјана Микулић, кустос у Етнографском музеју у Београду и једна од ауторки изложбе.
Поред једноставних делова одеће од вуне донетих из прапостојбине, на ношњу, па самим тим и на обликовање гуња на бившем југословенском простору, знатан утицај имали су старобалкански, византијски, српски средњовековни, медитерански и панонски културни обрасци. На формирање ношње, посебно градске, од 15. века значајно је утицао турско- оријентални начин одевања. Видније промене настају тек касније, у 19. веку, када је сеоска ношња у Србији почела да се мења под утицајем српске грађанске ношње и војничких униформи, док је западни утицај постао најзначајнији чинилац почетком 20. века.
„Гуњ је производ сеоских и градских кројача – абаџија и терзија, а ређе женске кућне радиности. Груба вунена текстилија, сукно – аба, подразумева тканину од вуне или козје длаке, ткану од домаће упредене вуне на хоризонталном разбоју. Након ткања се дорађује помоћу воде у сеоским воденицама, ваљавицама, ступама да би текстура постала компактнија. Поступак ступања комбинује се ударцима тешким дрвеним маљевима и водом. После ступања и сушења тканина се боји. Од сукна, тешке и отпорне тканине, израђивани су за сеоско становништво горњи одевни предмети: гуњеви, кабанице, хаљине, зубуни, јелеци, чакшире, капе и прекривачи за коња" – објашњава мр Татјана Микулић.
Украси на гуњевима рађени су пришивањем комадића сукна и чоје, док је вез извођен на основи вуненим или свиленим гајтаном. Oдело и украс на њему моћни су комуникатори - преносе поруку о идентитету свог носиоца (класном, религијском, родном, професионалном). У исто време, усвајање одређеног „стила" одевања, уз њега и украшавања, рефлектује друштвене норме и вредности групе и регулише друштвено понашање.
„Када говоримо о украшавању није у питању само декорација конкретним симболима већ под тим изразом подразумевамо комплетну морфологију украшавања, која обухвата и материјале на којима се декорише, дакле тканину, потом технике којима се то постиже, и коначно, сам орнамент сагледан кроз симболику боја и типологију мотива" – напомиње ауторка.
Посматрајући однос украшених површина према основном кроју и облику одевног предмета, закључујемо да он увек носи обележје складности и уравнотежености. У укупном мозаику декорације, аранжирани елементи прате образац сличности и разлика, понављања и симетрије. Они уједно, на вишем нивоу, одражавају ритам образаца према структури друштва, тј. вреднованим понашањима и нормама, обичајима и веровањима, идеалима и систему мишљења као окружујућом реалношћу.
На примерима обрађених гуњева можемо закључити да је у овом случају изглед и квалитет тканине диктирао и назив предмета, то јест да се назив материјала за одело временом идентификовао са самим одевним елементом и тако сачувао од средњег века до данас.
„Циљ нам је да кроз музеолошку презентацију укрстимо два гледишта: термин гуњ као информатор - водич за различита значења појма гуњ (облик, функција, стилске карактеристике) и временски, просторни и етнички оквир условљен рецентним музејским материјалом. Излагањем гуњева из збирки народних ношњи Етнографског музеја у Београду, набављених у временском периоду дужем од стотину година, афирмишемо гуњ као елемент нашег материјалног културног наслеђа" – закључује мр Татјана Микули.
Упутство
Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.
Број коментара 0
Пошаљи коментар