Ванземаљци који недостају

Нова сазнања о томе како је наша атмосфера изгледала пре неколико милијарди година могла би бити кључна у потрази за животом ван Земље.

Узмите дубок дах. Око 20 процената ваздуха који је ушао кроз ваша уста или ноздрве чини кисеоник ‒ гас који је неопходан већини живих бића да би преживела. Донедавно се мало знало о томе како је наша атмосфера изгледала пре 1,87 милијарди година, када су микроби представљали једини облик живота на планети. Геолози су на терену, у северној Канади, први пут доказали да је кисеоника тада било врло мало.

Сматрало се да је присуство кисеоника у атмосфери планете показатељ да би она могла бити настањива, каже Ноа Планавски, биохемичар са Јејла и коаутор једне нове студије. Зато су свемирски телескопи прављени тако да открију обиље овог гаса. Међутим, ако средина са врло ниском концентрацијом кисеоника ипак може да подржи живот, свемирски телескопи (који не могу да открију ниске концентрације кисеоника) можда никада неће успети да пронађу такав живот. „Чак и ако (такве планете) врве од живота, оне могу да изгледају, са удаљене тачке са које се посматрају  ‒ као мртве планете", каже Планавски.

Његов тим је у стенама тестирао концентрацију церијума, помоћу којег се мери колико је кисеоника било у прошлости. Кисеоник се везује за церијум у морској води и тако га одстрањује, остављајући мање церијума који се таложи у депозитима у седиментним стенама. Мерени нивои церијума одговарају концентрацијама кисеоника од око 0,1 проценат од постојећих атмосферских нивоа, открио је тим.

Овако прецизни подаци, каже Планавски, треба да помогну да се конструише следећа генерација телескопа направљених за лов на живот у другим световима. Они који се тренутно праве, као Свемирски телескоп „Џејмс Веб", на пример, не могу да открију кисеоник у тако ниским концентрацијама, каже Едвард Швитерман, астробиолог са Универзитета Риверсајд у Калифорнији, који није био укључен у ово истраживање.

Будуће мисије и модели свемирских телескопа могу бити способнији да открију ниске концентрације кисеоника.

Приредио Бојан Главонић