Читај ми!

Успон и пад "Змаја", пословни простор на месту некадашњег гиганта

Фабрика "Змај" основана је 1927. године за производњу аероплана и хидроавиона, а 1946, по завршетку Другог светског рата, одузета је власницима и постаје фабрика пољопривредних машина. Комбајнима "Змај 133" жњело се, кажу подаци, чак 95 одсто свих житарица у бившој Југославији. Гигант је отишао у историју, неславно, а на простору некадашњег комплекса гради се пословни простор на скоро седамдесет хиљада квадратних метара.

Пуне 32 године Стева је радио у фабрици "Змај". Први радни дан му је био баш у августу, давне 1968. године.

Стева Љиљак каже да је завршио и "Змајеву" школу. "То је школа са практичном обуком коју сам завршио јуна 1968. године, већ сам у августу био примљен", додаје Љиљак.

Присећа се сјајног колектива, више од пет хиљада колега, комбајна који су стизали на све континенте:

"Чак смо произвели и за Кинезе око триста комбајна, а ја сам био тај који је израђивао носаче за дизање комбајна, три комада."

Радио је један део за 'Змај', један је био у Бару, а трећи је ишао за Кину, објашњава Стева Љиљак. "Чекали су људи на ред да добију комбајн, кад је било време косидбе и жетве."

Данас стоје рушевине на месту некадашњег гиганта.

"Страшно, то више није 'Змај'. Не иде ми се да видим, мука ми је кад прођем поред своје радионице", каже Љиљак.

Од синонима за комбајн до рушевине

"Змај" је основан 1927. године као фабрика аероплана и хидроплана. После Другог светског рата почињу да производе пољопривредне машине. Седамдесетих и осамдесетих година прошлог века више од 95 одсто жетве у Југославији зависило је од комбајна проиведених у овим халама.

Квалитет, поузданост, прихватљива цена, одликовали су тадашњу перјаницу српске индустрије. Али дошле су деведесете, производња је опала, а онда је уследила и приватизација.

Професор Економског фалултета Универзитета у Београду Љубодраг Савић указује на то да су бесповратно изгубљена индустријска предузећа, кадрови и тржишта да би се заузврат добила нека индустрија која се углавном базира на јефтиној радној снази и изради најједноставнијих производа.

"Ту нема препознатљивог производа, као што се некада могло рећи комбајн – 'Змај', Земун", додаје Савић.

Близина ауто-пута, аеродрома и Железничке станице Земун чини ову локацију атрактивном.

"Станови се изграде, зараде неки људи велики новац, држава добије неку провизију и та прича је завршена. Кад имате фабрику онда имате сталну производњу, имате стално запослене људе, сталан прилив пореза и доприноса, имате извоз, имате повећање БДП-а, имате домаћи производ. То је неупоредиво", наглашава Савић.

На месту "Змаја" градиће се пословни комплекс. На 69.000 квадратних метара биће пет зграда и паркинг, а парцелу ће окруживати и две нове саобраћајнице. Тренутним пројектом обухваћена је прва фаза, која подразумева изградњу два објекта која ће бити висока 24 метра и имаће четири спрата.

недеља, 05. мај 2024.
16° C

Коментари

Prodajem
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара
C.T. Toraksa
Поштујте правила пре давања крви на анализу
Adaptacija
„Буђење пацова“ – ново рухо филмског класика Живојина Павловића
slobodan izbor ishrane
Главни град Финске избацује месо како би заштитили климу, осим у ретким изузецима
Prijava za kviz Slagalica
Пријавите се