Читај ми!

Живак: Гарантујемо безбедност српског неба

Ваздухопловство Војске Србије гарантује суверенитет ваздушног простора Србије, каже за РТС генерал мајор Ранко Живак, командант Ваздухопловства и противваздухопловне одбране. Уколико ускоро не добијемо ново наоружање плашим се да ту безбедност нећемо моћи да гарантујемо, указује генерал Живак. Ако изгубимо континуитет у обуци пилота, то је беспотребно трошење средстава, каже први човек српске авијације.

Суверенитет ваздушног простора Србије не доводи се у питање, али указујем на потребу да се улаже у технику и људе како би ту способност могли да одржимо и у наредних пет до десет година, рекао је генерал мајор Ранко Живак, командант Ваздухопловства и противваздухопловне одбране Војске Србије.

Живак је у емисији Дозволите... на РТС-у рекао да је српско ваздухопловство у 101. години свог постојања испунило задатке и да је остварено све оно што је реално у датим условима.

"Систем контроле и заштите суверенитета ваздушног простора у сарадњи са надлежном контролом летења функционисао је беспрекорно. Ми штитимо и контролишемо свој ваздушни простор", рекао је Живак.

Као важна постигнућа у претходној години генерал Живак је навео вежбу српског ваздухопловства и противваздухопловне одбране "Ватрени удар 2013", заједничку вежбу са румунским ваздухопловством "Ер солушн", затим гађање ракетним системима ПВО на полигону Шабла у Бугарској, и транспорт опреме за припаднике ВС у мировним мисијама.

Транспортни авиони Војске Србије Ан-26 летели су на Кипар и у Либан, а недавно и у Џибути на Рогу Африке (удаљен више од 4.000 километара од Србије).

Говорећи о стању наоружања и војне опреме које је старо и по више деценија, Живак је истакао да је оно одређено годином производње и техничким карактеристикама.

Први човек српског ваздухопловства истиче да за сваки авион, радар, хеликоптер или ракетни систем постоји тачан податак о животном веку, до када може да се користи за борбене задатке, а да истовремено и људи који на њима раде буду безбедни.

"Ми тачно знамо шта ћемо од технике имати за годину дана, две или пет година. Међутим, указујемо на потребу да се улаже у технику и људе како бисмо могли да одржимо способност да контролишемо свој ваздушни простор и у наредних пет до десет година", рекао је генерал мајор Ранко Живак.

На питање да ли мали број сати налета српских војних пилота представља проблем, Живак је одговорио да се број сати налета разликује код пилота у зависности на ком ваздухоплову лете, који су им задаци и колика је потрошња горива.

"Тај налет није на оном нивоу који сам ја имао на почетку каријере или колико имају пилоти у неким другом ваздухопловствима", рекао је Живак и додао да су, без обзира на то, српски војни пилоти способни да изврше све задатке, што показују међународне војне вежбе и транспорт опреме за специјалце авионима до Џибутија у Африци.

Модернизација упркос кризи

Одржавање и задржавање нивоа способности ваздухопловства у наредних пет до десет година највећи је изазов за В и ПВО Војске Србије, истакао је генерал Живак.

"Уколико не дође до неког знатнијег опремања, можемо доћи у тешку ситуацију - да не можемо гарантовати за безбедност ваздушног простора. Ваздушни саобраћај у експанзији, а посебно истичем превоз опасних материја и летове посебне намене, које са посебном пажњом пратимо", рекао је генерал Живак.

Ове године Министарство одбране је, и поред ребаланса буџета, уложило новац у модернизацију радара, ракетног система КУБ, школско-борбеног авиона "супер галеб Г-4" на ниво МД, а поново је после паузе од краја 2012, почео да се производи и школски авион "ласта 95".

"Ласта" ће ускоро ући у оперативну употребу, модернизација ракетног система КУБ сада је у току, а за "супер галеб" је израђена документација, модернизација ће почети 2014. године, највероватније у сарадњи са страним партнером и средства су испланирана за наредних неколико година.

За 2014. годину није планиран аеро-митинг на Батајници, а претходна два 2009. и 2012. била су везана за јубилеје.

Селекција пилота за нови авион

Говорећи о припремама за увођење у наоружање нових вишенаменских борбених авиона, Живак је рекао да се тренутно ради на изналажењу економско-финансијског модела за набавку авиона.

"Конкретних припрема ће бити када буду извесно који ћемо ваздухоплов купити, у којој количини и онда су потребне припреме. Ми већ имамо јасно дефинисан план шта те припреме подразумевају", рекао је генерал Живак и додао да је већ направљена селекција пилота који би могли да лете на новим авионима.

Када се донесе одлука који ће авион бити набављен, кренуће се са редовном процедуром припреме за коришћење новог ваздухоплова, која подразумева упознавање са техником, обуку на земљи и преобуку за летове на савременом авиону.

"Код нас је битно обезбедити континуитет, јер без тога нема ни ефикасности. Једноставно, доведемо пилота на неки ниво оспособљености, извршимо преобуку и ако немамо услове да наставимо његово борбено оспособљавање, после извесног времена његова способност пада и онда морамо све испочетка, што је нерационално трошење средстава", закључио је генерал мајор Ранко Живак.

Број коментара 40

Пошаљи коментар
Види још

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

недеља, 05. мај 2024.
16° C

Коментари

Prodajem
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара
C.T. Toraksa
Поштујте правила пре давања крви на анализу
Adaptacija
„Буђење пацова“ – ново рухо филмског класика Живојина Павловића
slobodan izbor ishrane
Главни град Финске избацује месо како би заштитили климу, осим у ретким изузецима
Prijava za kviz Slagalica
Пријавите се