Trivan: Hoćete li čist vazduh, ili da vozite sa evro 3 motorima

Ministar zaštite životne sredine Goran Trivan kaže za RTS da je na hitnom sastanku u Vladi Srbije dogovoreno da se preduzmu mere povodom zagađenog vazduha u više gradova u Srbiji. Hoćete li čist vazduh, ili da vozite sa evro 3 motorima, upitao je Trivan građane.

Goran Trivan je rekao da se na sastanku u Vladi razgovaralo o uzrocima zagađenja vazduha i merama koje treba da se preduzmu.

Na pitanje da li će biti preduzete konkretne, kratkoročne mere kao što se radi u Sarajevu i Severnoj Makedoniji, Trivan je odgovorio potvrdno.

Kaže da se, ipak, nije razgovaralo o konkretnim merama, ali da je napravljena grupa koja će predlagati rešenja.

Komentarišući objave da je Beograd među najzagađenijim gradovima na svetu, Trivan je rekao da to zavisi od metodologije.

"Smeta mi kada se kaže da je Beograd najzagađeniji, nije najzagađeniji, ali jesmo zagađeni", istakao je ministar.

Ministar ističe da su podaci o kvalitetu vazduha transparentni i da svi na sajtu Agencije za zaštitu životne sredine mogu da ih vide.

"Svako ko hoće da vidi podatak o zagađenosti, može videti na sajtu Agencije i to je važno, jer ne treba da prenebregavate činjenicu da se informacije o kvalitetu ne kriju i svako ko hoće tumačenje može da ga dobija", rekao je Trivan.

Najavio je da je dogovoreno da institucije građanima daju uputstva kako da se ponašaju u slučaju zagađenja.

Šta je urađeno u Beogradu 

Pre nego što je došao na poziciju ministra, Trivan je bio gradski sekretar za zaštitu životne sredine. Na pitanje da li je tada Beograd imao strategiju, Trivan je rekao da je 2016. izrađen Plan kvaliteta vazduha.

U protekle četiri godine ugašene su 22 individualne kotlarnice, uvezeno je 90 autobusa sa evro 5 motorom, četiri traktora sa gorivom koje ne zagađuje, kao i šest električnih autobusa.

"To je dobar početak i važno je da se nastavi sa uvođenjem električnih autobusa, trolejbusa, a ako su vozila na ugljovodonik, ona moraju biti sa evro 5 ili evro 6 motorom", rekao je ministar.

Ministar je kritikovao lokalne samouprave jer nemaju izrađen plan i ne kontrolišu preduzeća koja zagađuju životnu sredinu. Naveo je i da nema dovoljno inspektora, ali da je o tome prethodnih dana razgovarao.

Građanima koji imaju kućne kotlarnice poručio je da treba da koriste energente koji nisu toksični i ne zagađuju vazduh, a da će država činiti sve što može da im pomogne.

"Hoćete li čist vazduh, ili da vozite sa evro 3 motorima, hoćete li ložiti svoje peći na upotrebljena ulja, što je kancerogeno, i gume, ili to neće činiti?", upitao je Trivan.

Zaključio je rečima da njegovo ministarstvo ne treba da bude na tapetu jer radi na tome da se poboljša stanje u životnoj sredini. Dobra stvar je, kaže, što je tema životne sredine dobila na značaju.

"Mali budžet, puno nerazumevanja, ali dobra stvar je što se digla javnost, građani i novinari nam pomažu da ova tema dobije na značaju", zaključio je Trivan.

broj komentara 51 pošalji komentar
(četvrtak, 16. jan 2020, 15:54) - anonymous versus [neregistrovani]

Ne razumem kako je moguce?

Do pre 10 godina ljudi u Srbiji su vozili automobile sa euro 2 motorom i njihovo sagorevanje je bilo znatno vece nego kod euro 3 motora. Nazalost ljudi u Srbiji nemaju bas veliki standrad kako bi mogli da kupe automobile sa euro 5 i 6 motorima gde se mesa ad blue u samom sagorevanju pa je stetnost manja. Ako bi bile ponudjene subvencije na kupovinu auta onda bi to i pomoglo nekima ali cak ni tu ne bi pomoglo svima, ali posto smo iz prethodnog teksta utvrdili da nije problem euro 3 motor morate naci nacin za poboljsatnje isparenja i gasova fabrika plastike, gradskih toplana i svih drugih koji koriste naftne preradjivine ili naftu. Kad se resi sistem filtracije izduva onda ce biti resen i problem sa zagadjenjem gradova.

(četvrtak, 16. jan 2020, 13:18) - Alek [neregistrovani]

Zagadjenje je tu pa je tu

Nekoliko tačaka koje mogu da se izvuku iz razgovora:
.
.
a) ako je zimi udeo zagadjenja "fifti-fifti" između elektrana i saobraćaja, a leti se ne greje, onda je udeo elektrana i kotlarnica 100%.Znači 50 odsto više zagađenja zimi, jer saobraćaj nije ništa značajnije manji.
.
.
b) možemo polemisati o standardima za sagorevanje i auspuh sisteme, ali istraživanja pokazuju da podjednako zagađenje izazivaju *kočenje*, *gume* i *zakovitlavanje* naslaga čestica na putevima
.
.
c) porez za ekološku zaštitu je samo to - porez, tj. po istom principu funkcionišu aviokompanije - zagađuj koliko platiš.U svakom slučaju, ne rešava problem - inače, da, imamo i aerodrome i avione.
.
.
d) izbegnut je odgovor na pitanje gde su otišle pare od pomenutog poreza...
e) izbegnut je odgovor na pitanje gde su otišle pare od pomenutog poreza...



(četvrtak, 16. jan 2020, 08:29) - Smederevac [neregistrovani]

Istina

Meni nije jasno zasto niko ne pise o Posti Smedervo koja je pre nedelju dana zamenila staru podzemnu cisternu za grejanje novom. Umesto da predju na gas jer se nalaze pored glavnog puta oni i dalje loze naftu ili loz ulje. Ispitajte taj slucaj inace necemo stati sa komentarima gde god je moguce.

(četvrtak, 16. jan 2020, 08:24) - Dud [neregistrovani]

Autobus

Pa pre neki dan je kod vas gost rekao da su na autobusima gsp skinuti katalizatori...i onda valjda vise nisu evro 5.

(četvrtak, 16. jan 2020, 08:22) - anonymous [neregistrovani]

Euro 3

U svakom slučaju. Jedva smo i do njega došli.

(četvrtak, 16. jan 2020, 08:14) - anonymous [neregistrovani]

Strasno

O cemu ovaj covek prica, kakvi automobili, to je samo 6% , neka resi mnogo vece zagadjivace. Sto ona narodna kaze: “Riba od glave smrdi”

(četvrtak, 16. jan 2020, 08:06) - anonymous [neregistrovani]

Vreme

Za sve je potrebno vreme.
Bitno je napraviti prave odluke.
Individualna resenja i briga je od najveceg znacaja.

(četvrtak, 16. jan 2020, 07:37) - Marko [neregistrovani]

Pravi zagadjivaci

Drumski saobracaj je 5-10% zagadjenja, i da svi kupimo nova kola, taj broj bio pao za 2-3 odsto, odnosno nista. 65% elektricne energije u Srbiji dolazi iz termoelektrana na UGALJ. Dodajmo na to i domacinstva, pojedina u Beogradu na loz ulje, u 21. veku. Briga ministarstvo za Euro 3, nego im je porez na uvoz tih automobila manji, jer je vrednost niza.

(četvrtak, 16. jan 2020, 06:46) - anonymous [neregistrovani]

Toplane

Kakve to veze ima sa toplanama koje nemajj ni jedan filter i koriste najgore moguce cvrsto gorivo. Ti automobili se voze i leti i u celok evropi isto bez dpf filtera isto ih skidaju znam iz licnkg iskustva...

(četvrtak, 16. jan 2020, 06:10) - anonymous [neregistrovani]

Sramota

Ovo je sramota ne smetaju euro 3 motori nego oni stari autobusi preko 30godina u Beogradu