Rezultati PISA testiranja "jako loš znak" za Srbiju

Rezultati PISA testiranja postignuća učenika, koje je sprovedeno u 79 zemalja sveta, a na kojem je Srbija zauzela 45. mesto, nisu dobri za nas kao društvo, pokazatelj su da tapkamo u mestu veoma dugo i da ne napredujemo, kaže prof. dr Aleksander Baucal sa Filozofskog fakulteta u Beogradu. Dodaje da je ovo testiranje dokaz da učenici ne znaju da primene stečeno znanje.

Aleksander Baucal je, gostujući u Jutarnjem programu RTS-a, naveo da ga nisu iznenadili rezultati PISA testiranja u kojem su učestvovala 8.442 petnaestogodišnjaka iz Srbije.

"Rezultati nisu dobri za nas kao društvo", smatra prof. dr Aleksandar Baucal, "treba da na neki način probamo da diskutujemo o obrazovanju ozbiljno i nezavisno od raznih dnevnopolitičkih podela koje imamo."

Ukazao je da nam "ovi rezultati pokazuju da mi od dvehiljaditih godina lutamo, ništa nismo uradili".

Dodao je da se mnogo radi, ali da nismo daleko odmakli. "Praktično mi tapkamo u istom mestu već jako dugo, što je jako loš znak za nas. Dakle, ne napredujemo", naglasio je profesor.

Naveo je da smo od 2000. godine isprobali razne reforme i dodaje da je glavni problem nedostatak kontinuiteta.

"To prepoznajemo svi, čak i kada se promene ministri koji su formalno iz iste garniture i političke grupacije manje-više svaki ministar započinje nešto svoje. Ima tu puno entuzijazma, ima tu puno rada, međutim problem je što je obrazovanje kumulativni proces –dakle one zemlje koje napreduju u ovim istraživanjeima su zemlje koje su uspostavile neku vrstu dogovora i to širokog dogovora o tome šta hoće da menjaju, kako će to da rade, imaju kontinutet u dužem periodu", objasnio je Baucal.

Tvrdi da to kod nas ne postoji, kao i da "kod nas ako i postoji neka ideja šta hoćemo da menjamo to obično traje koliko i određeno ministarstvo, a kada dođe neko drugo ministarstvo onda se menjaju i ideje".

Smatra da je i veliki broj nastavnika iznenađen nekim reformama, tako da se ne može očekivati da će ih sprovoditi sa velikim entuzijazmom i razumevanjem.

"Moj utisak je da se nastavnici sada uglavnom ‘prave mrtvi’, kada god dođe neka nova ideja reformska kažu ‘sačekaj da vidim ovi će još par godina pa će da odu, onda će doći neko novi najbolje, da mi ništa ne diramo’", rekao je Baucal.

Učenici u Srbiji manje vrednuju školu i obrazovanje

Sadašnji rezultati PISA testiranja su na istom nivou kao i prethodni, tvrdi profesor.

"Mi se nismo pomakli, čak smo u nekom apsolutnom smislu i pali, ali to nije statistički značajno. Loša vest je što to znači da naši učenici imaju mnogo slabije obrazovanje nego deca u evropskim zemljama", istakao je Baucal. 

Naglasio je da naši učenici i kada nešto znaju, i pokažu to znanje na časovima ocenjivanja i reprodukuju ga, to znanje, kako pokazuje ovo testiranje, ne umeju da upotrebe.

"PISA testiranje ispituje ne koliko učenik može da reprodukuje onoga što je učio, nego koliko može na osnovu onoga što je učio u školi da prepozna i reši neke životne probleme. Dakle, pre svega je fokus na tome koliko učenici umeju da primene ono što su naučili u školi, a ne koliko umeju da reprodukuju", objasnio je Baucal.

Drugi zabrinjavajući podatak je, kada se ispituju stavovi učenika, da oni manje vrednuju školu i obrazovanje nego u drugim zemljama.

"Što znači da smo mi na neki način izgubili njihovo poverenje i nama predostoji da probamo opet da napravimo takvo obrazovanje koje će moći da korespondira sa njihovim interesovanjima i načinom kako oni razmišljaju, da bi uopšte učenici mogli da se zainteresuju za to obrazovanje", poručio je prof. dr Aleksander Baucal, dodajući da je očigledno da njih sada više zanimaju sve druge stvari nego škola.

broj komentara 24 pošalji komentar
(utorak, 03. dec 2019, 19:05) - anonymous [neregistrovani]

Тест прилагођен наставном градиву запада

Е кад би тест био из области мог мајстор Милета, сви би ови "зналци" били последњи на листи.
Хајде ми направимо тест према градиву наше школе, бићемо у врху по успеху. Срење школе у САД су катастрофалне, наши средњошколци су генијалци за њих.

(utorak, 03. dec 2019, 18:34) - anonymousP [neregistrovani]

Nisam ni procitao cijeli tekst...

... Provjerio Sam PISA listu. Kakvo je skolstvo u Srbiji, to ne znam. Kakvo je skolstvo u UK, znam. U 80%. skola odrzavanje discipline u razredu je glavni predmet. Oni su na 14 mjestu...


(utorak, 03. dec 2019, 17:51) - anonymous [neregistrovani]

Tablica množenja se uči, druže, kući i osnovnoj školi!

Ostalo je do učitelja i nastavnika!

(utorak, 03. dec 2019, 17:41) - anonymous [neregistrovani]

Ne maltretirajte decu

takvi testovi su vjerovatno prevazidjeni davno..da takav test americkoj deci date bili bi na zadnjem..zadnjem mestu na svetu, zato okrenite se tehologiji..digitalizmu, computerima. ...

(utorak, 03. dec 2019, 16:41) - anonymous [neregistrovani]

Почели смо да

питамо ЕУ како се прави топла вода.И наравно неће ти они желети добро и да твоја деца буду боља од њихове.

(utorak, 03. dec 2019, 16:40) - Кентаур [neregistrovani]

Ужас!

Пре неки дан имали смо обуку у школи за коришћење новог дигитрона који има могућност да се програмира. Компликован је, заиста али тврдим да за месец - два свако може да се обучи да га користи. Све ради, израчунава целе изразе, логаритамске једначине, тригонометријске неједначине, системе 4x4, израчунава теме функције, ма све ради ... На матурском испиту за две године, ученик ће смети да га користи и ако само да коначни резултат, без поступка, сматра се да је урадио задатак. Будући матурант, неће морати да зна таблицу множења, неће морати да сабира и одузима, неће морати ништа да разуме, само укуца врдности у програм и он избаци коначну вредност! Оно најжалосније је, да будуће генерације су генерације робота .

(utorak, 03. dec 2019, 16:14) - Neša [neregistrovani]

Ah

Pre desetak godina žali mi se prosvetar: "Što decu više učimo manje znaju". Rekoh mu da im je jalov posao jer se zvanično obrazovanje sistematski uništava još od Šuvarove reforme a društvo medijima. Znanje je neprijatelj, smeta korisnoj poslušnosti. Ovo danas nisu posledice nego planirani rezultati.

(utorak, 03. dec 2019, 15:58) - anonymous [neregistrovani]

Paušalne pretpostavke

Pa pročitajte izveštaj pre nego što taki komentarišete. Naravno da su te stvari uzete u obzir. Pa nisu ljudi koji organizuju testiranje pali sa grane. Ovo je najveća provera znanja učenika i metod je striktno definisan. Sigurno ne čekaju komentatore vesti da im otvore oči u vezi procedure.

(utorak, 03. dec 2019, 14:50) - anonymous [neregistrovani]

jeftina radna snaga

Grdno se varate.I ovde na zapadu je najveci problem kako da se zaposli nekvalifikovana radna snaga.Tehnologija sve vise napreduje i trazi kvalifikovanu radnu snagu.Nemacka pravi programe gradjevinarstva da bi koliko toliko zbog sozialnog mira zaposlila nekvalifikovanu radnu snagu.Pozdrav iz Nemacke.

(utorak, 03. dec 2019, 14:38) - Паметњаковић [neregistrovani]

Интелигенција је проблем.

Свако може да набубачи нешто напамет и то да понавља, то меморисање сигурно може послужити за квизове, али да се знање примени, то је потпуно други и виши ниво свести који се зове интелигенција.Значи, ми по факултетима имамо већину професора доктора наука који понављају као папагаји једно те исто сваке године, али нису у стању то да примењују, није само проблем основно и средње образовање.У Србији се увек ценило меморисање и зато нам је земља пропадала константно, јер од тога нико нема користи.Људи који су инвентивни и креативни, који примењују знања и стварају нешто ново и корисно, у Србији никада нису вредновани и они су напустили Србију или раде за фирме ван Србије.Проблем је што код нас до сада није било у власти паметних људи који су у стању да разликују меморисање и интелигенцију.