Триван: Хоћете ли чист ваздух, или да возите са евро 3 моторима

Министар заштите животне средине Горан Триван каже за РТС да је на хитном састанку у Влади Србије договорено да се предузму мере поводом загађеног ваздуха у више градова у Србији. Хоћете ли чист ваздух, или да возите са евро 3 моторима, упитао је Триван грађане.

Горан Триван је рекао да се на састанку у Влади разговарало о узроцима загађења ваздуха и мерама које треба да се предузму.

На питање да ли ће бити предузете конкретне, краткорочне мере као што се ради у Сарајеву и Северној Македонији, Триван је одговорио потврдно.

Каже да се, ипак, није разговарало о конкретним мерама, али да је направљена група која ће предлагати решења.

Коментаришући објаве да је Београд међу најзагађенијим градовима на свету, Триван је рекао да то зависи од методологије.

"Смета ми када се каже да је Београд најзагађенији, није најзагађенији, али јесмо загађени", истакао је министар.

Министар истиче да су подаци о квалитету ваздуха транспарентни и да сви на сајту Агенције за заштиту животне средине могу да их виде.

"Свако ко хоће да види податак о загађености, може видети на сајту Агенције и то је важно, јер не треба да пренебрегавате чињеницу да се информације о квалитету не крију и свако ко хоће тумачење може да га добија", рекао је Триван.

Најавио је да је договорено да институције грађанима дају упутства како да се понашају у случају загађења.

Шта је урађено у Београду 

Пре него што је дошао на позицију министра, Триван је био градски секретар за заштиту животне средине. На питање да ли је тада Београд имао стратегију, Триван је рекао да је 2016. израђен План квалитета ваздуха.

У протекле четири године угашене су 22 индивидуалне котларнице, увезено је 90 аутобуса са евро 5 мотором, четири трактора са горивом које не загађује, као и шест електричних аутобуса.

"То је добар почетак и важно је да се настави са увођењем електричних аутобуса, тролејбуса, а ако су возила на угљоводоник, она морају бити са евро 5 или евро 6 мотором", рекао је министар.

Министар је критиковао локалне самоуправе јер немају израђен план и не контролишу предузећа која загађују животну средину. Навео је и да нема довољно инспектора, али да је о томе претходних дана разговарао.

Грађанима који имају кућне котларнице поручио је да треба да користе енергенте који нису токсични и не загађују ваздух, а да ће држава чинити све што може да им помогне.

"Хоћете ли чист ваздух, или да возите са евро 3 моторима, хоћете ли ложити своје пећи на употребљена уља, што је канцерогено, и гуме, или то неће чинити?", упитао је Триван.

Закључио је речима да његово министарство не треба да буде на тапету јер ради на томе да се побољша стање у животној средини. Добра ствар је, каже, што је тема животне средине добила на значају.

"Мали буџет, пуно неразумевања, али добра ствар је што се дигла јавност, грађани и новинари нам помажу да ова тема добије на значају", закључио је Триван.

број коментара 51 Пошаљи коментар
(четвртак, 16. јан 2020, 15:54) - anonymous versus [нерегистровани]

Ne razumem kako je moguce?

Do pre 10 godina ljudi u Srbiji su vozili automobile sa euro 2 motorom i njihovo sagorevanje je bilo znatno vece nego kod euro 3 motora. Nazalost ljudi u Srbiji nemaju bas veliki standrad kako bi mogli da kupe automobile sa euro 5 i 6 motorima gde se mesa ad blue u samom sagorevanju pa je stetnost manja. Ako bi bile ponudjene subvencije na kupovinu auta onda bi to i pomoglo nekima ali cak ni tu ne bi pomoglo svima, ali posto smo iz prethodnog teksta utvrdili da nije problem euro 3 motor morate naci nacin za poboljsatnje isparenja i gasova fabrika plastike, gradskih toplana i svih drugih koji koriste naftne preradjivine ili naftu. Kad se resi sistem filtracije izduva onda ce biti resen i problem sa zagadjenjem gradova.

(четвртак, 16. јан 2020, 13:18) - Alek [нерегистровани]

Zagadjenje je tu pa je tu

Nekoliko tačaka koje mogu da se izvuku iz razgovora:
.
.
a) ako je zimi udeo zagadjenja "fifti-fifti" između elektrana i saobraćaja, a leti se ne greje, onda je udeo elektrana i kotlarnica 100%.Znači 50 odsto više zagađenja zimi, jer saobraćaj nije ništa značajnije manji.
.
.
b) možemo polemisati o standardima za sagorevanje i auspuh sisteme, ali istraživanja pokazuju da podjednako zagađenje izazivaju *kočenje*, *gume* i *zakovitlavanje* naslaga čestica na putevima
.
.
c) porez za ekološku zaštitu je samo to - porez, tj. po istom principu funkcionišu aviokompanije - zagađuj koliko platiš.U svakom slučaju, ne rešava problem - inače, da, imamo i aerodrome i avione.
.
.
d) izbegnut je odgovor na pitanje gde su otišle pare od pomenutog poreza...
e) izbegnut je odgovor na pitanje gde su otišle pare od pomenutog poreza...



(четвртак, 16. јан 2020, 08:29) - Smederevac [нерегистровани]

Istina

Meni nije jasno zasto niko ne pise o Posti Smedervo koja je pre nedelju dana zamenila staru podzemnu cisternu za grejanje novom. Umesto da predju na gas jer se nalaze pored glavnog puta oni i dalje loze naftu ili loz ulje. Ispitajte taj slucaj inace necemo stati sa komentarima gde god je moguce.

(четвртак, 16. јан 2020, 08:24) - Dud [нерегистровани]

Autobus

Pa pre neki dan je kod vas gost rekao da su na autobusima gsp skinuti katalizatori...i onda valjda vise nisu evro 5.

(четвртак, 16. јан 2020, 08:22) - anonymous [нерегистровани]

Euro 3

U svakom slučaju. Jedva smo i do njega došli.

(четвртак, 16. јан 2020, 08:14) - anonymous [нерегистровани]

Strasno

O cemu ovaj covek prica, kakvi automobili, to je samo 6% , neka resi mnogo vece zagadjivace. Sto ona narodna kaze: “Riba od glave smrdi”

(четвртак, 16. јан 2020, 08:06) - anonymous [нерегистровани]

Vreme

Za sve je potrebno vreme.
Bitno je napraviti prave odluke.
Individualna resenja i briga je od najveceg znacaja.

(четвртак, 16. јан 2020, 07:37) - Marko [нерегистровани]

Pravi zagadjivaci

Drumski saobracaj je 5-10% zagadjenja, i da svi kupimo nova kola, taj broj bio pao za 2-3 odsto, odnosno nista. 65% elektricne energije u Srbiji dolazi iz termoelektrana na UGALJ. Dodajmo na to i domacinstva, pojedina u Beogradu na loz ulje, u 21. veku. Briga ministarstvo za Euro 3, nego im je porez na uvoz tih automobila manji, jer je vrednost niza.

(четвртак, 16. јан 2020, 06:46) - anonymous [нерегистровани]

Toplane

Kakve to veze ima sa toplanama koje nemajj ni jedan filter i koriste najgore moguce cvrsto gorivo. Ti automobili se voze i leti i u celok evropi isto bez dpf filtera isto ih skidaju znam iz licnkg iskustva...

(четвртак, 16. јан 2020, 06:10) - anonymous [нерегистровани]

Sramota

Ovo je sramota ne smetaju euro 3 motori nego oni stari autobusi preko 30godina u Beogradu