Триван о загађености: Урадили смо свој посао, ред на локалне самоуправе

Министар за заштиту животне средине Србије Горан Триван изјавио је да су примедбе и брига не само заштитника грађана Зорана Пашалића већ и било ког другог грађанина легитимни, јер је загађеност ваздуха важно питање.

Министарство за заштиту животне средине урадило је, и ради све што је у његовој надлежности, да се реши проблем загађености, изјавио је Горан Триван након што је заштитник грађана Зоран Пашалић покренуо поступак контроле рада тог министарства, као и поступак према шест локалних самоуправа.

С друге стране, додао је, у надлежности је локалних самоуправа да брину о квалитету животне средине и доносе планове квалитета ваздуха, као и да локалне инспекције контролишу све који значајно утичу на квалитет ваздуха.

Према његовим речима, Републичка инспекција за заштиту животне средине обишла је 2018. године 83 објекта, поднела је једну прекршајну пријаву и 13 пријава за привредни преступ, док је прошле године, после 94 инспекцијска надзора поднела једну прекршајну пријаву и 12 пријава за привредни преступ.

"Ресорно министарство је и те како обавило свој део посла, и без обзира на недостатак надлежности у свему томе, јер су оне у локалним самоуправама, спремно је да помаже локалним самоуправама како бисмо ове проблеме решили", рекао је Триван за Танјуг.

Потврдио је да је ваздух у Србији загађен и додао да Србија по томе није изузетак у региону.

"Подаци са страних сајтова нису увек у потпуности тачни"

Триван је рекао и да подаци о загађености градова, региона или земаља са страних сајтова нису увек у потпуности тачни, те тврди да најтачније информације о томе даје Републичка агенција за животну средину.

Наводи и да тај проблем није од јуче већ да траје дуже од десет година и да су подаци из тог периода готово идентични са подацима са којима се сада располаже.

"То значи да се дуго боримо с проблемима загађења која нам долазе пре свега из термоенергетских капацитета, из капацитета за грејање градова и саобраћаја који се последњих година повећава", навео је Триван.

Министарство "није седело скрштених руку"

Каже да се у градовима, нарочито у Београду, сваке године гаси одређени број котларница, те се на тај начин смањује број тих загађивача, уз напомену да се, на другој страни, због реиндустрализације и повећања броја моторних возила, опет изједначава та количина загађења.

"Дакле, ваздух нам с времена на време јесте веома загађен и дужни смо да се бавимо тиме, али имамо свест о томе да то није од јуче и да амбијент у коме живимо јесте такав и да смо и ми сами, пре свега, загађивачи наше животне средине и ваздуха", рекао је Триван.

Поновио је да Министарство "није седело скрштених руку" и да "апсолутно ради свој посао", додајући да је крајем прошле године послало писмо локалним самоуправама да их обавесте о томе шта су предузели када је у питању загађивање ваздуха.

"Било је потребно да нас обавесте да ли су у складу са законом израдиле планове квалитета ваздуха који заправо представљају мере које свака општина мора да предузме у ситуацијама када постоји опасност од загађења ваздуха или када је ваздух загађен", објаснио је Триван.

"Свест о значају животне средине порасла"

Каже да је од 145 контактираних локалних самоуправа, 66 одговорило, а од тог броја само 29 је рекло да поседује планове квалитета ваздуха, 21 је рекла да нема намеру да такве планове израђује, а 16 да је у фази израде или да ће извршити мерења која су неопходна да би се ти планови догодили.

"Тим одзивом говоримо колико заправо људи још не схватају колико је важно питање ваздуха о коме већ говоримо. Међутим, може се поставити и питање: 'Ако је свих година било овако, зашто се сада одједном толика важност придата ваздуху?' Придата је зато што је у нашем друштву свест о значају животне средине порасла", приметио је Триван.

Осим тога, додао је, и представници министарстава састајали су се с представницима општина које су означене као најзагађеније како би покушали да им помогну у спровођењу мера за бољи квалитет ваздуха.

Најавио је и да ће Министарство ове године помоћи Ужицу да угаси једну од својих већих котларница, а да су у току разговори и с представницима општина Владимирци и Косјерић о могућој помоћи, док је Краљеву, Крагујевацу, Сремској Митровици, Суботици, Нишу и Косјерићу скренута пажња да морају да израде планове.

"Србија нема довољно разуђену мрежу мерних станица"

Триван наводи и да Србија нема довољно разуђену мрежу мерних станица и најавио да ће Министарство помоћи Агенцији за животну средину да повећа број тих станица.

"Све наше мерне станице мање-више су постављене на такозване црне тачке и када добијемо резултате мерења квалитета ваздуха, имајте у виду да је реч о квалитету ваздуха у нашим најгорим тачкама", указао је Триван.

Решења у смањењу загађености ваздуха јесу, наводи, пошумљавање, затварање котларница, прелажење градских топлана на горива која су мање штетна, постављање филтера за ваздух на термоелектранама и мањи број аутомобила са "евро 3" моторима на улицама.

број коментара 3 Пошаљи коментар
(среда, 15. јан 2020, 14:52) - 000 [нерегистровани]

000

Zasto je potrebno uopste da se automobili voze na dizel? Zasto se kroz 10godina ne zabrani voznja automobila na dizel? ....Donese se uredba da se od 1. januara naredne godine ne mogu kupovati automobili sa pogonom na dizel gorivo, ma koliko oni bili Euro7-8-9 ili ko zna koji broj kad ce taj isti auto koroz 10godina kod nas postati euro-0. Dakle, zabrani se kupovina novih dizel auta, a od 1. januara 2030. godine zabrani se upotreba dizel vozila. Sa uredbom da mogu da registruju dizel vozilo samo oni koji su u svom vlasnistvu imali to isto vozilo pre donosenja ove uredbe.
Sve se moze kad se hoce, ako mali covek iznad svoje licne koristi stavi zdravlje na prvo mesto.

(среда, 15. јан 2020, 14:10) - anonymous [нерегистровани]

Zagađenje je izmišljeno

To zagađenje ne postoji i sve izmišljaju.
Malo magle nikome ne škodi. Mi smo sve uradili što je po zakonu i eto, zagađenja nema.
Saberi se čoveče.

(уторак, 14. јан 2020, 21:12) - anonymous [нерегистровани]

Zagadjenje

Kakvo je zagadjenje bili za vreme Tita i da li je bilo zagadjenja ili je to neka nametnuta tema danas. Da li se to meri nasim ili evropskim instrumentima?