Читај ми!

Samo što nije počelo

Ne mogu se oteti utisku da iz godine u godinu Formula 1 čini sve što je u njenoj moći da se smanji broj ljudi koji je aktivno prate. Ulazak velikog biznisa (čitaj: novca), diktat političke korektnosti, često menjanje pravila, neravnomerna raspodela prihoda između velikih i malih timova, fizička distanca od navijača – kroz skupe karte, kroz zamenu popularnih autodroma bezličnim tilkeovskim tvorevinama u dalekim krajevima planete, ali i kroz prelazak na kablovske kanale koji se dodatno plaćaju – samo su neki od razloga pada popularnosti koji se najčešće citiraju tokom poslednjih 20 godina. Pa ipak, za malo ali verno pleme sledbenika vikend u martu – ovaj vikend - kojim počinje sezona i dalje je jedan od najuzbudljivijih sportskih događaja u godini. Redovi koji slede su zato namenjeni prevashodno njima.

Само што није почело Само што није почело

Iza nas je najkraća pauza između sezona u istoriji – samo 10 nedelja od poslednje trke 2014. do prvog testa u 2015. godini – a Formula 1 kojoj se vraćamo po običaju nije ona ista od koje smo se krajem novembra rastali. Ove godine, doduše, set novih pravila ni izbliza nije obiman kao što je to bio slučaj pre 12 meseci, ali je dovoljno značajan da svaka priča o novoj sezoni neminovno mora da krene odatle.

Na trivijalnom nivou, nesumnjivo najbolja novost jeste da smo se otarasili užasnog pravila o duplim bodovima na poslednjoj trci, dok se za ludost 2015. kandiduje pravilo po kojem svaki vozač, pod pretnjom kazne, mora da odabere samo jedan dizajn kacige za celu godinu – kao da je prepoznatljivost pilota (koji već imaju personalizovane brojeve) najveći problem sa kojim se moderna Formula 1 danas suočava! Da me neko ne shvati pogrešno, bilo bi sjajno vratiti se u vreme kada smo po karakterističnoj kacigi iz daljine mogli da prepoznamo Hila, Stjuarta, Hanta, Senu ili Hakinena, ali u momentu kada je malo falilo da u sezonu uđemo sa samo 18 automobila i kada je i dalje realan strah da bi do Abu Dabija taj broj mogao i da se smanji, briga o kacigama me neodoljivo podseća na onu izreku o vatri, babi i češljanju.

Od suštinskih promena, bitno je pomenuti da će vozači za 20 trka na raspolaganju imati samo 4 motora (jedan manje nego u 2014), da „Pireli“ obećava izdržljivije gume, a da je znatno promenjen i sistem kazni – između ostalog, uvedena je nova stani-kreni kazna od 10 sekundi (koja se automatski dobija posle treće opomene u sezoni, ali i za svaki nebezbedni izlazak iz boksa), a nema više prenošenja kazne pomeranja startne pozicije na narednu trku (u 2014. godini kazna koja nije u potpunosti odslužena prenosila se i na narednu trku, dok će se od ove godine ostatak kazne sa starta služiti tokom trke, bilo kroz stani-kreni kaznu ili kroz dodavanje vremena). Minimalna težina automobila (bez goriva) povećana je sa 691 na 702 kilograma, dok će najveći deo prednjeg kraja automobila („nos") biti 7,5 do 8 santimetara niži. Nesumnjivo, i mnogo lepši. Tokom sezone će biti organizovana samo dva testa (posle Španije i posle Austrije), a kao posledica Bjankijeve nesreće, da bi se izbegao rizik vožnje u uslovima smanjene vidljivosti, zbog mraka, pet trka (Australija, Malezija, Kina, Japan i Rusija) će počinjati ranije.

Bitno je i uvođenje virtuelnog sigurnosnog vozila, kad god na delu staze postoji potencijalna opasnost za vozače ili redare, ali još uvek nema potrebe za angažovanjem klasičnog sigurnosnog vozila (od 2015. godine magični „mercedes SLS GT" će u toj ulozi zameniti noviji, moderniji, ali meni lično manje zavodljivi 4-litarski V8 bi-turbo AMG GT S). U praksi, prilikom isticanja znaka VSC (Virtual Safety Car) vozači će morati da voze sporije od zadatog vremena u određenom sektoru, a ulazak u boks je zabranjen, osim zbog promene guma. Korigovano je i pravilo kod izlaska sigurnosnog automobila, pa sada više neće biti čekanja da automobili koji zaostaju ceo krug sustignu kolonu i zauzmu mesto na začelju, već će trka biti nastavljena čim zaostali vozači budu propušteni ispred lidera.

Ipak, u skladu sa makijavelističkim duhom Formule 1, od svih pomenutih novih pravila, važniju promenu moglo bi da donese ono što u tim istim pravilima – ne piše. Nekim čudom, u propisima je izostavljen rok homologacije motora (prošle godine to je bio poslednji dan februara), što je teoretičarima zavere dalo novi vetar u leđa, a još važnije, proizvođačima motora ostavilo više vremena za razvoj. Iako je novi šef Ferarija, Mauricio Arivabene ovaj propust FIA već proglasio prvom pobedom Skuderije u sezoni (Ferari je prvi ukazao na propust), stvari nisu baš tako jednostavne i zahtevaju nekoliko dodatnih rečenica.

Svaki motor je odlukom FIA podeljen na 66 elemenata („tokena"), i prema važećim pravilima, proizvođači su u međusezoni imali pravo da promene (poboljšaju) 32 tokena (u 2016. godini taj broj će biti smanjen na 25) po izboru, pre nego što se izvrši definitivna homologacija za sezonu 2015. Rupa u propisima će omogućiti da i nakon početka sezone proizvođači motora nastave rad na usavršavanju celog pogonskog agregata, do iscrpljivanja ukupnog broja tokena. To teoretski znači da motor sa kojim će, recimo, Ferari i/ili Red Bul doći u Australiju može znatno da se poboljša do momenta kada počne evropski deo sezone, a možda čak i kasnije, pa samim tim odnos između timova može ozbiljnije da se menja tokom godine. U praksi, međutim, efekti ovog propusta u pravilima ne bi trebalo da budu veliki. Prevashodno zato što istu priliku za dodatni razvoj motora ima i Mercedes, ali i zbog toga što se može očekivati da će najveći broj tokena proizvođači motora potrošiti i pre početka prve trke u sezoni, kako ne bi dozvolili konkurenciji da već na startu odmakne.

Interesantno je da je u celoj gunguli najlošije prošla Honda, koja se posle sedam godina vraća u Formulu 1, ovoga puta ne sa svojim timom već kao partner Meklarena. Iako je FIA korigovala prvobitnu odluku da japanski proizvođač nema pravo na razvoj motora nakon početka sezone (gde je glavni rezon bio da ni ostala tri proizvođača to nisu mogla da rade u svojoj prvoj sezoni, to jest prošle godine), postignuti kompromis Hondi daje mogućnost da na raspolaganju od momenta kada sezona počne ima samo onoliko tokena koliko iznosi prosek preostalog broja nepotrošenih tokena Mercedesa, Ferarija i Renoa, što je odluka koja nije naišla na odobravanje ni u Japanu ni u Vokingu.

Na kraju, potaknuta angažovanjem (od strane Toro Rosa) 17-godišnjeg Maksa Verštapena, budućeg najmlađeg debitanta u istoriji Formule 1, FIA je brže-bolje uvela novi sistem dobijanja superlicenci koji bi trebalo da spreči ponavljanje takvih slučajeva u doglednoj budućnosti. Tako će od 2016. godine superlicencu moći da dobiju samo vozači stariji od 18 godina sa bar dvogodišnjim stažom u nižim kategorijama (i važećom vozačkom dozvolom!), pri čemu je potrebno skupiti i bar 40 bodova tokom tog perioda. Paradoksalno je da se po novim pravilima najviše boduju rezultati u Formuli 2, iako to takmičenje još uvek nije ni pokrenuto, dok je, recimo, u stručnim krugovima visoko cenjena Formula Reno 3,5 (odakle nam kao aktuelni šampion ove godine dolazi Maksov klupski kolega Karlos Sainc Junior) od strane FIA rangirana ispod GP3 šampionata, Indikara ili, recimo, Endjurens šampionata (WEC), dok veoma popularni DTM čak i nije na listi. Ipak, najbolji pokazatelj apsurdnosti novog pravila proizilazi iz činjenice da bar osam vozača koji će se takmičiti ove sezone ne bi bilo kvalifikovano da dobije superlicencu da su nova pravila važila kada su počinjali, a među njima su i svetski šampioni Alonso, Baton, Raikonen i Fetel. Ako bi išli dalje u prošlost, bez šanse da debituje bi po ovim pravilima svojevremeno ostao i veliki Airton Sena. Svašta.

Zanimljiviji deo uvoda u novu sezonu, o tome kakav je uticaj novih pravila na (pretpostavljeni) poredak timova, da li neko može da zaustavi Hamiltona, šta se dešava sa Alonsovom misterioznom povredom, hoće li Vilijams napokon stići do pobede, koji Den će biti gazda Red Bula i ko je favorit u klupskom obračunu Fetela i Raikonena, odnosno ko će se radovati, a ko patiti u 2015. godini, čitajte u nastavku teksta, u petak na ovom istom mestu.

Број коментара 3

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

петак, 26. април 2024.
15° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво