Muzika viva

Dani nove kamerne muzike u Vitenu 2018

Započinjemo ciklus posvećen ovom cenjenom festivalu savremene muzike. U emisiji predstavljamo kompozicije Jana Robena, Agate Zubel i Vita Žuraja, koje je izveo ansambl Klangforum iz Beča pod upravom Emilija Pomarika.

Delo Übergang francuskog autora Jana Robena oslanja se na korpus tekstova Bardo Todol iz zbirke poznate kao Tibetanska knjiga mrtvih. Bardo Todol označava „oslobađanje kroz slušanje međuprostora" - stanja između smrti i ponovnog rođenja čije ime je bardo. To je svesni trenutak poimanja intervala između dva vida postojanja. Ideja oslobođenja putem slušanja nalazi se u srcu Robenove kompozicije. Svi zvuci i njihove energije koje ćemo čuti imaju oslobađajući kvalitet i stavljaju slušaoca u prolazno međustanje u odnosu na veliki kontinuum života. Delo Übergang nastalo je kao porudžbina ansambla Klangofrum iz Beča i napisano je za deset instrumentalista, gudače, klavir, čembalo i udaraljke.

Kleopatrinu pesmu za glas i ansambl Agate Zubel (Poljska) izvodi autorka uz ansambl Klangforum iz Beča. Zubel je bila inspirisana Šekspirovom tragedijom Antonije i Kleopatra, te je u svojoj kompoziciji koristila delove ovog dramskog teksta. Ona se pre svega fokusirala da iskaže Kleopatrina osećanja - ljubav, bes, strah, tugu, hrabrost i ponos. Zubel je pokušala da pokaže sve ove kontradiktornosti žene i vladarke, koja je doživljavana kao personifikacija božanstva na zemlji. Ova polučasovna kompozicija podeljena je u više segmenata, pesama koje iskazuju različita Kleopatrina stanja - od neverice da se Antonije oženio drugom ženom, preko tuge i besa zbog Antonijeve smrti do same Kleopatrine smrti. Vokalna deonica puna je krika, šapata i pitanja, uz korišćenje proširene vokalne tehnike po kojoj je Zubelova poznata, a koja se oslanja na vokabular savremene muzike XX veka.

Kompozicija Tenzija slovenačkog autora Vita Žuraja napisana je za kamerni ansambl koji čine flauta, klarinet, horna, udaraljke, klavir, harfa i gudači, a nastalo je kao porudžbina Radija Zapadne Nemačke iz Kelna. Žuraj je u ovoj kompoziciji istraživao mogućnosti takozvane „greške u produkciji", odnosno kontigencije koja se dešava u okviru svakog kreativnog procesa. Zajedno sa muzičarima ansambla Klangforum iz Beča, kompozitor je organizovao pojedinačne „test situacije" u kojima su improvizovali na osnovu određenih specifikacija, obraćajući pažnju na nenadane „proizvode", koje je Žuraj kasnije analizirao i iskoristio kao materijal za svoju pokrenutu i gestualno napetu kompoziciju.

Urednica Ksenija Stevanović

broj komentara 0 pošalji komentar