Директан пренос из Метрополитен опере - Порги и Бес Џорџа Гершвина

Нaјомиљенија америчка опера

Низ директних преноса из Метрополитен опере у Њујорку настављамо 1. фебруара од 19 сати, када је на програму врхунско америчко оперско ремек-дело и најамбициозније остварење једног од највећих музичких талената нације - Порги и Бес Џорџа Гершвина.

Дело се фокусира на живот пун радости и борбе црначког становништва у Чарлстону, у Јужној Каролини, у првим деценијама ХХ века. Партитура садржи богат асортиман соло арија, од којих су многе постале класичне нумере америчке песмарице, али права суштина ове приче је у њеном опису једне необичне и изузетне заједнице. Многи од споредних, али упечатљивих ликова, имају важне музичке и драматуршке улоге у опери, а хор има централно место од почетка до краја. Упркос маргинализацији места Кетфиш Роу, или управо због ње, локална заједница поседује дубоко разумевање цикличне смене живота и смрти, које је понекад изражено у сујеверју, понекад у истинској вери, а понекад у бесмисленим слоговима и хорским узвицима, као да је то што треба рећи сувише дубоко за речи. Хендикепирани Порги и злостављана зависница Бес представљају микрокосмос за себе: они су отпадници међу отпадницима који управо због тога имају дубље увиде. Као противтежа тој изолованој заједници, ту је идеја о далеком, нејасно схваћеном Њујорку, месту порока и греха, али и обећаној земљи могућности. Комбинација музике, речи и идеја у једној комплексној мешавини американе чини од ове опере јединствено и импресивно дело не само у оквиру оперског репертоара.
Роман „Порги" Дјубоуза Хејварда из 1925. године био је извор либрета за оперу. Сам писац је, у сарадњи са својом супругом, драмском списатељицом Дороти, адаптирао роман у успелу бродвејску представу која је била инспирација за оперу, а либрето је написао Ајра Гершвин. Радња је смештена у донекле измишљена места, верзије аутентичне околине Чарлстона. Кетфиш Роу је морска верзија стварног Кебиџ Роуа, групе старих летњиковаца претворених у појединачне станове са улазима у приземљу, које су некада насељавали потомци ослобођених робова. Црквени излет у I чину одвија се на острву Китива, који је верзија правог Кијава, 35 километара јужно од Чарлстона.

Далеко од тога да је само збир класичних сонгова, партитура опере Порги и Бес достиже ниво музичког јединства и богатог, дескриптивног језика који се могу упоредити са највећим оперским достигнућима. Велики део динамизма опере потиче од Гершвинове употребе гула музике приобалне Каролине. Композитор је провео месеце на тамошњим острвима и Дјубоуз Хејвард се сећа једне вечери кад је Гершвин присуствовао локалном обичају викања, комплексне комбинације играчких ритмова који се ударају рукама и ногама. Усмена традиција острва каже да је Гершвин био једини белац који је икада то могао да изведе правилно. Ритмови и оркестарски мотиви повезани са молитвом, било светом (Серенина молитва над Бес у II чину), било профаном (Поргијева коцкарска молитва у I чину), посебно евоцирају везу између ликова и невидљивог света, што је суштински аспект привлачности опере. Соло партови су веома захтевни. Бесина арија Волим те, Порги тражи снагу за легато пучинијевске хероине. И остали чланови бројне групе главних ликова стављени су пред сличне изазове: матријархална фигура Марије карактерни је лик са специфичним добовањем у вокалној деоници све док у терцету на крају опере не отпева класичну оперску нумеру. Слично томе, Спортин Лајф, улога коју је Гершвин првобитно наменио Кебу Каловеју, мора с једне стране да изговара духовите речи тобожње службе божје у нумери То није обавезно тако, а с друге да пева џезиране легато фразе у арији Ускоро одлази брод за Њујорк. Гершвиново лично мајсторство у џезу и његови источноевропски јеврејски корени стапају се са гула мотивима ове приче да би створили лично, аутентично, бриљантно и потпуно уверљиво музичко платно.

Опера Порги и Бес први пут је изведена 1935. године у њујоршком театру „Алвин", а дуго припремана и дебатована премијера у Мету се коначно одиграла 1985, када је дириговао Џејмс Левин, а у насловним улогама су били Сајмон Естиз и Грејс Бамбри. Дело је током четири сезоне имало 54 репризе. Прошле јесени опера се вратила на сцену Мета у новој продукцији, коју је режирао Џејмс Робинсон. У насловним улогама су Ерик Овенс и Ејнџел Блу, а ансамблом Метрополитена дириговаће Дејвид Робертсон.

Уреднице преноса су Горица Пилиповић и Маја Чоловић Васић.

број коментара 0 Пошаљи коментар