Kako je isečena najvrednija lokomotiva Železničkog muzeja

Najstarija lokomotiva iz kolekcije Železničkog muzeja, napravljena 1864. godine, isečena je i u delovima odneta 31. avgusta iz Depoa Muzeja, koji je deo Ložionice beogradske Železničke stanice, u blizini Beogradskog sajma, a direktor muzeja Nenad Vojčić kaže da su bili nemoćni da to spreče. Zavod za zaštitu spomenika kulture grada Beograda osuđuje čin vandalizma u Ložionici nekadašnje Glavne železničke stanice.

Vandali su napravili haos u Depou Železničkog muzeja u Beogradu. Muzej je obijen pre 10 dana, a oštećeni su mnogi eksponati. Najstarija lokomotiva koju Železnički muzej ima u svojoj tehničkoj zbirci uništena je. Takozvana Pulska lokomotiva do pre nekoliko dana bila jedan od navrednijih železničkih eksponata u ovom delu Evrope.

„Dobio sam poziv 31. avgusta uveče od čoveka koji je tog trenutka posmatrao ekipu od 16 ljudi, koji su brenerima sekli lokomotivu, koja je pripadala seriji sličnih železničkih mašina, koje su se koristile u izgradnji Sueckog kanala. Ona je bila starija nego što je železnica u Srbiji“, istakao je Vojčić.

Prema njegovim rečima, lokomotiva je od 1952. godine u Depou Muzeja, gde je na kraju i isečena.

„Ovaj prostor ovde, zgrada, jeste pod zaštitom Republičkog zavoda za zaštitu spomenika. Za sigurnost artefakata koji su se ovde nalazili bio je odgovoran Muzej železnice. Ovaj objekat nije rušen, jer je Zavod predvideo njegovu rekonstrukciju u okviru projekta 'Beograd na vodi'“, objasnio je Vojčić.

Obezbeđenje objekta je postojalo do pre mesec dana, navodi Vojčić, a onda više niko nije vodio računa o vrednim eksponatima.

„Dve godine mi ratujemo sa nasilnicima koji su želeli da iseku naše lokomotive. Ovde su na šinama isečene dve lokomotive naočigled celog grada i na kraju su zatrpane u zemlju. Sada su nam uništili nešto što svet nema“, ukazao je Vojčić.

Direktor Muzeja ne spori svoju odgovornost, ali suodgovornima smatra i policiju i, posebno, preduzeće „Beograd na vodi“, koje, kaže, upravlja tim prostorom.

Vojčić tvrdi da je upravo to preduzeće uklonilo ljude iz obezbeđenja Depoa u procesu sistemskog uklanjanja beogradske Železničke stanice.

Svi su, tvrdi, znali šta se nalazi u Depou Muzeja, ali nisu ništa preduzeli da se lokomotive zaštite.

Vojčić je dodao i da je, osim lokomotive, uništeno i sedam strugova, dve vertikalne bušilice, čak i ručno kovan vagon.

Vrednost lokomotive koja je uništena je neprocenjiva, i materijalno i istorijski. I ne može da se nadoknadi, popravi, delovi ne postoje.

Ovo nije prvi put da se na ovoj lokaciji ali i u neposrednoj blizini dešavaju krađe. U poslednje tri godine ukradene su tone i tone šina, a pre dve godine još dve lokomotive su isečene, a kasnije pronađene zatrpane sa hrpom gvožđa. 

broj komentara 34 pošalji komentar
(četvrtak, 13. sep 2018, 08:15)
anonymous [neregistrovani]

Šteta

Sve moze da se popravi...
Ja bi da sam zakom njih kaznio 20 god zatvor bar... 150 god istoriju da unište ...

(sreda, 12. sep 2018, 16:09)
anonymous [neregistrovani]

Nije Vandalizam

Ovo je zlocin, zatiranje istorije jednog naroda.
Sve dok drzava ovakve stvari ne bude tretirala kao zlocin ne mozemo ocekivati da ce prestati.

(sreda, 12. sep 2018, 12:45)
anonymous sasa [neregistrovani]

Planski po kulturnom dobru!

Rekao sam to i prije da nam neko planirano udara na kulturu. Ovih 16 ljudi nisu tek tako samovoljno doslo da isece lokomotivu vec ih je neko poslao da to urade. Zašto nije odmah javljeno policiji ako ih je neko vec vidio. To se samo nama moze desiti a da niko ne odgovara.

(sreda, 12. sep 2018, 12:16)
anonymous [neregistrovani]

To je Srbija danas

Nazalost , to je slika Srbije u inostranstvu . Sve je moguce u negativnom smislu .
Pitanje je ; Dali je moguce vratiti moral i kulturu u Srbiju ?

(sreda, 12. sep 2018, 10:21)
Judge Dredd [neregistrovani]

Nesto tu nje jasno

Zasto direktor kada je dobio informaciu 31. avgusta nije odmah pozvao policiju i prijavio upad na posed zeleznice tj. kradju?

(sreda, 12. sep 2018, 10:10)
Saša [neregistrovani]

To se valjda zove Progres

Nije nam prvi put da uništavamo, istorijske vrednosti to je stvar opšteg obrazovanja.

(sreda, 12. sep 2018, 10:08)
anonymous [neregistrovani]

Koga vi lazete

A u kakvom se uslovima cuvala ova masina? Nije ovde u ovom zapustenom depou? I vidim da je sve rdja i istrulelo. Pa zar se tako cuva nesto sto je vredno? I bolje sto isekli bar ce neko da primi platu.

(sreda, 12. sep 2018, 10:04)
Bruka policije [neregistrovani]

I malo dete zna ko je to uradio

Kriva je policija i ministar. Zna se ko je to uradio, zasto i na kom odpadu je otkupljeno gvozdje. Krali su zicu sa autoputa nece lokomotivu. Gde je cuvar "muzeja"? Ko je cuvao? Danima da se ne primeti kradja? Ko je sekao i koliku buku pravio? Ko je odgovoran? Zasto se ne kotnrolisu odpadi kao sto sam pisao mesecima ranije? Moj otac radi na odpadu i kazu da su Romi doneli sve sto se moglo doneti i ponestalo gvozdja vise. Zato ih stimulisu da seku rampe, ogradu sa auto puta, sahte i sve ono sto vise nije odpad da bi firma i dalje radila.

(sreda, 12. sep 2018, 10:02)
anonymous [neregistrovani]

Titov voz

Eno dva vagona Titovog voza izvezeni pre par meseci i trunu van garaže u Topčideru. Kako se odnosimo prema prošlosti takva će nam biti i budućnost.

(sreda, 12. sep 2018, 09:53)
Vlajko [neregistrovani]

Odgovornost

Neko je odgovoran za ovo. Ili onaj koji jue gledao kako ekipa brenerima seče, ili onaj koji je trebao da postavi obezbeđenje a nije, neko mora da odgovara konačno u ovoj državi za nešto. makar za železnički muzej pa da krenemo onda na gore. Za vreme otomanske okupacije znalo se ko je ko, a avaš javaš koji pripisujemo Turcima je zapravo naš specijalitet.