Saveti lekara: Da li znamo šta stavljamo na lice i telo?

Kako birate kremu, šampon, kupku, mleko za telo? Da li se savetujete sa stručnjacima ili vam se samo na osnovu reklame čini da je taj proizvod pravi izbor za vas? Ovaku kupovinu najpre će osetiti vaša koža. Na ova i mnoga druga pitanja, odgovarao je mr Stevan Blagojević, zamenik direktora Institutu za opštu i fizičku hemiju.

Pitajte lekare: saveti.lekara@rts.rs

Krema, šampon, kupka, mleko za telo, kako da znamo da će baš taj proizvod odgovarati našoj koži?

Poslednjih 20 godina sve kozmetičke kuće ulažu značajna sredstva u istraživanje i razvoj i na taj način pokušavaju da prilagode proizvode (funkcionalni proizvodi) različitim tipovima kože. Dakle, pažljivo čitajte šta piše na etiketama i deklaracijama proizvoda i razmislitie šta zapravo želite da postignete njim.

Gde najčešće grešimo?

Greške nastaju kada ne poznajemo dovoljno sebe ili ne želimo da priznamo sebi da imamo kožu i kosu određenog tipa, pa kupujemo proizvode koji nisu namenjeni nama. Takođe, često grešimo ako slušamo priče (komšija, prijatelja) o nekom proizvodu, jer je njima odgovarao. Znajte da to ne znači da će i Vama odgovarati.

Neretko kupujemo proizvode na osnovu reklame? Da li savetujete takvu kupovinu?

Reklamiranje kozmetičkih proizvoda svakako utiče na bolju prodaju. Reklame se i snimaju sa ciljem – privlačenje pažnje i kupovina proizvoda. Nesporno je da su zasnovane na istinitim tvrdnjama, ali se stiče utisak da su efekti reklamiranog proizvoda prikazani u najboljem svetlu. Posledica toga je rečenica  „pa ne radi kao na reklami“. U svakom slučaju savetujemo kupovinu proizvoda koji su namenjeni  rešenju vaših želja i očekivanja, ali posavetujte se sa stručnjacima.

Kako onda da biramo, šta da gledamo na kutijama?

Svi novi propisi u EU, SAD, Japanu imaju dve značajne stavke – Informisanost, bezbednost – potrošača. Dakle na kutijama moramo proučiti namenu proizvoda, ko sme i kada da ga koristi i eventualne specifičnosti proizvoda. Praktično samo dobro informisan potrošač je zadovoljan potrošač, jer je on dobio ono što je i želeo.

Da li se muška i ženska kozmetika razlikuju? Po čemu?

Odgovor na ovo pitanje ima dva dela. Ako se govori o proizvodima za osnovno održavanje lične higijene (tečni sapun, šampon) u tom slučaju nema razlike jer se radi o proizvodima koji imaju samo osnovnu ulogu, čišćenje površine kože ili kose. Međutim, kada je reč o funkcionalnim proizvodima, kao što su recimo kreme za uklanjanje bora, celulita ili šamponi za neke posebne namene (bojena kosa, slaba kosa) naravno da postoje razlike, a one potiču od razlike u samoj strukturi kože i kose muškaraca i žena. Na primer, muška krema za uklanjanje bora ima više aktivnih komponenti, šamponi namenjeni ženama sa bojenom kosom su značajno drugačiji i bogatiji od šampona koji koriste muškarci. 

Kakva je veza između fizičke hemije i kozmetike?

Nema dileme da je fizička hemija srce svakog kozmetičkog proizvoda. Deo fizičke hemije (koloidna hemija) je osnova stabilizacije svake kozmetičke formule. Ona određuje kako se iz bazne recepture prelazi u funkcionalnu, kako sistem postaje stabilan i kakvo dejstvo ima. Naravno, fizička hemija uvek ima pomoć farmaceuta i lekara, koji dobro poznaju granice pojedinih komponenti i oni su uvek onaj pravi saradnik koji kaže dovoljno je te i te komponente. Kada postoji bilo kakva tvrdnja da se utiče na bilo koju funkciju organizma, doktori se uključuju (najčešće dematolozi) koji provere tu tvrdnju (na primer, ako piše „šampon pere kosu“, tu tvrdnju ne proverava doktor, ali ako piše „šampon podstiče rast kose“ onda je to fiziološko dejstvo na dlaku i tu se uključuju doktori).

Šta sve pravite na Institutu za opštu i fizičku hemiju? Koliko su ti proizvodi dostupni građanima?

IOFH godinama kontroliše proizvodnju dve velike domaće fabrike detergenata, kozmetike i sredstava za održavanje lične higijene. Takođe dugi niz godina proizvodimo „dijabet 2“, koji se prodavao u apotekama, a namenjen je regulisanju nivoa šećera u krvi. Promenom zakona koji se odnose na registraciju takvih proizvoda pokrenuli smo zakonsku proceduru, tako da očekujemo da se u kratkom vremenskom roku taj proizvod vrati potrošačima.

Pitajte lekare: saveti.lekara@rts.rs

broj komentara 0 pošalji komentar