Семафор напунио 150 година

Данас је уобичајени предмет на скоро свакој раскрсници. Често се љуте на њега. Неретко га и псују. Понекад и похвале када ухвате „зелени талас“. Али без њега не би могао да се замисли модерни саобраћај. Добри, стари семафор напунио је 150 година.

Упркос томе што га данас узимамо здраво за готово, пре 150 година све важније саобраћајне правце и раскрснице регулисали су полицајци.

Све се то, међутим, променило децембра 1868. године када је први семафор постављен у Лондону. На висини од око шест метара стајао је над раскрсницом испред Вестминистерске палате.

Са више од 1.000 погибја на лондонским путевима, надлежни су морали нешто да ураде како би довели у ред престоничке саобраћајнице. Железнички инжењер Џон Пик Најт знао је решење.

Имајући у виду проналазачево звање, не изненађује чињеница да је први семафор неодољиво подсећао на железничку сигнализацију, а имао је и покретне руке, које је ручно помоћу полуга контролисао полицајац. За ноћни режим ту су биле црвене и зелене гасне лампе.

Ипак, напори лондонских власти да поправе безбедност у саобраћају били су прилично контроверзни.

„Директна контрола кретања, 'стани, крени', није се баш допала викторијанском либералном друштву“, каже за Ен-Би-Си њуз Дејвид Руни са Универзитета у Лондону.

У то време, Лондон је вапио за контролом саобраћајница. Популација града „експлодирала" је са три милиона 1861. на седам 1910. године.

Ипак, „каријера“ првог семафора била је кратка. После само месец дана рада, цурење гаса изазвало је серију експлозија у којима је полицајац претрпео озбиљне повреде.

Од тада, Лондон је чекао више од пола века на електричне семафоре, који су средином 1920-их година дошли из САД и почели да се постављају на бројним саобрајницама у граду.

Модерни електрични семафори су амерички изум, а први, са црвеним и зеленим светлима је постављен 1912. у Солт Лејк Ситију.

Осмислио га је полицајац Лестер Вајер. У истом граду, пет година касније, почео је са радом и први умрежени систем семафора, којим се управљало са једног места и регулисао је саобраћај на шест раскрсница. Аутоматска контрола умрежених раскрсница је уведена марта 1922. у Хјустону у Тексасу.

Први семафор који је регулисао саобраћај у сва четири смера на раскрсници, и са три боје, направљен је 1920. године у Детроиту.

Број коментара 4

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

петак, 26. април 2024.
6° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво