„Фејсбук“ партнерима дозвољавао приступ подацима корисника

Највеће светске технолошке компаније годинама имале су посебне договоре са „Фејсбуком“, који им је омогућавао приступ личним подацима својих корисника, објавио је „Њујорк тајмс“.

Како је Фејсбук растао и стицао већи број корисника, тако су партнерске компаније добијале повлашћене информације које су их чиниле атрактивнијима, а корисници најпознатије друштвене мреже повезивали су се с пријатељима преко разних сајтова и уређаја.

Ова друштвена мрежа је на тај начин стекла невероватан монопол над личним подацима готово 2,2 милијарде људи, а управљање њима није било транспарентно.

„Мајкрософтовом“ претраживачу Бинг допуштено је да без одобрења својих корисника добије увид у све пријатеље које тај корисник има на познатој друштвеној мрежи.

Нетфликс и Спотифај могли су да читају поруке корисника. Амазон је добио дозволу Фејсбука да долази до података о корисницима, конкретно до имена и презимена и информација о томе како да их контактира и то преко њихових пријатеља. Јаху је могао да гледа објаве пријатеља корисника чак и овог лета, упркос њиховим изјавама у јавности, да су с тим престали почетком године.

За Фејсбук се од марта везује низ скандала с приватним подацима корисника, када је откривено да је консултанска компанија „Кембриџ аналитика“ искористила податке о корисницима како би помогла Доналду Трампу у председничкој кампањи 2016. године. После признања о кршењу поверења корисника, Марк Закерберг је у априлу уверавао законодавце да корисници имају потпуну контролу над свим што деле на Фејсбуку.

Међутим, документа и разговори са 50 бивших запослених у „Фејсбуку“ и њихових корпоративних партнера доводе у питање и то да ли је компанија избегла одредбе уговора који су склопили с америчком Федералном трговинском комисијом 2011. године, по којем им је било забрањено дељење податка корисника без њиховог изричитог пристанка.

Документа описују како је преко 150 предузећа профитирало од пословања са „Фејсбуком“, укључујући једну која се бави онлајн продајом, као и сајт са забавним вестима, али и компаније које се баве производњом аутомобила и медијском организацијом.

Најстарији посао који је „Фејсбук“ склопио с једном од таквих компанија је из 2010. године, а сви су били активни 2017. године. Неки од њих су били активни и ове године.

„Фејсбук“ никада није продавао податке својих корисника. Склапали су партнерства о подацима корисника од својих почетака и ширили су базу податка о својим корисницима.

До 2013. године, је склопио толико таквих партнерстава да их запослени средњег нивоа нису могли ни пратити, пише Њујорк тајмс позивајући се на разговоре са бившим запосленима.

Заузврат, из „Фејсбука“ су користили попис контаката од својих партнерских компанија – „Амазона“, „Јахуа“ и „Хуавеја“ да би добили бољи увид у везе међу људима, а онда им предлагали да се на њиховој платформи повежу са што више корисника.

Њујорк тајмс пише да су „Сони“, „Мајкрософт“, „Амазон“ и други још прошле године могли да дођу до имејл адреса корисника преко њихових Фејсбук пријатеља.

Осим тога, „Фејсбук“ је Спотифају, Нетфликсу и канадској „Ројал банци“ допустио да читају, пишу и бришу приватне поруке корисника. Спотифај је, могао месечно да види поруке преко 70 милиона корисника, а та апликација и даље нуди опцију дељења музике преко Фејсбук месенџера.

Број коментара 0

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

недеља, 05. мај 2024.
23° C

Коментари

Prodajem
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара
C.T. Toraksa
Поштујте правила пре давања крви на анализу
Adaptacija
„Буђење пацова“ – ново рухо филмског класика Живојина Павловића
slobodan izbor ishrane
Главни град Финске избацује месо како би заштитили климу, осим у ретким изузецима
Prijava za kviz Slagalica
Пријавите се