Једна од најмањих риба на свету производи звук гласан попут пуцња

Научници су открили да малена риба Danionella cerebrum, чија дужина не прелази ширину нокта одраслог човека, може да ствара буку већу од 140 децибела.

Једна од најмањих риба на свету, која у одраслом добу достиже 12 милиметара дужине, може да произведе звук гласан попут пуцња, наводе научници у студији објављеној у стручном часопису PNAS.

Мужјак врсте Danionella cerebrum, живи у потоцима Мјанмара, а производи звуке који премашују 140 децибела, што је звук јачине сирене хитне помоћи или пнеуматског чекића.

Најчешћи механизам код риба за производњу звука укључује вибрирање мехура, то јест њихове бешике за пливање – органа испуњеног гасом који се користи за контролу успона у воденој средини. Звук настаје ритмичким контракцијама посебне групе мишића.

Међутим, механизам производње звука које производи риба Danionella cerebrum, која има најмањи мозак од било ког познатог кичмењака, био је мистерија јер механизми рада мишића који имају везе са мехуром за пливање нису пружили уверљиво објашњење за порекло звука.

Хрскавица која „бубња“ о мехур за пливање

Научници Универзитета Шарите у Берлину открили су да малена риба има јединствен систем за производњу звука, који укључује хрскавицу, другачија ребра и мишиће отпорне на умор. Ово омогућава риби да хрскавицом која „бубња“ генерише брзе, гласне импулсе.

Разумевање ове изванредне адаптације проширује наше знање о кретању животиња и наглашава изузетну разноликост механизама покретања делова тела међу врстама, доприносећи нашем бољем разумевању еволуционе биологије и биомеханике“, наводи се у раду.

Тим научника користио је видео-снимке да би истражио механизам производње звука.

Да би се произвео звук, ребро које се налази поред бешике за пливање, помера се посебним мишићем ка хрскавици. Када се ребро ослободи, оно удара у ту бешику и ствара звук бубња. Ребро је много тврђе код мужјака, што објашњава зашто женке не производе исти звук.

Научници нису утврдили зашто ова риба испушта тако гласне звуке, али су сугерисали да би то могло да помогне у навигацији кроз мутну воду или је агресивна тактика коју користе мужјаци да би упозорили конкуренцију.

недеља, 05. мај 2024.