Нови детаљи истраживања гробнице из Петничке пећине

Велику позноантичку колективну гробницу у Петничкој пећини пре годину и по дана открили су ваљевски спелеолози и археолози Завода за заштиту споменика културе и Истраживачке станице Петница. После антрополошких анализа откривају се нови детаљи.

Гробница са скелетним остацима 28 особа потиче из периода од 1. до 3. века. Налазиште је старије него што се најпре мислило. Вода је однела око 80 одсто костију и избрисала трагове, али генетске анализе показаће да ли су то били староседеоци или досељеници.

„Знамо да је ту заступљена цела популација људи од деце до одраслих особа, као и у гробљима, да су боловали, вероватно, од инфективних болести, да имају трагове лоше исхране. И то нас полако упућује да је то можда нека врста карантина", рекао је Радовоје Арсић, археолог Завода за заштиту споменика културе.

Истражујући и снимајући нове канале и дворане у Петничкој пећини са профеором Милошем Исићем, спелеолози Друштва истраживача „Владимир Мандић Манда" дошли су до неочекиваног археолошког налазишта. У сушно лето 2022. године ниво воде пао је најмање за један метар.

„Идем низ, низводно тако да стално мутимо испред себе, па пошто је то потрајало да бисмо млађим спелеолозима показали како све то ради, вода се избистрила за тих петнаестак минута и Алекса Максимовић и Тодор Гајић, који су тад били почетници, практично, су приметили те кости. Њима је све ново, све занимљиво, тако да су они најзаслужнији за ово откриће", испричао је Данило Томић, спелеолог из Друштва истраживача „Владимир Мандић Манда".

Врело речице Бање, која истиче из доњег дела Петничке пећине, интересовало је и Јована Цвијића, који истраживање није довршио.

„Из пећине је немогуће доћи до врела због тога што је био висок водостај у језеру и никад није могло да се дође до тог дела. Ми смо дошли до сама три метра до изласка, буквално, недостаје нам још три метра да изађемо на само врело. Тако да ми цело залеђе пећине, оно што се налази иза врела, у стени, сада познајемо", изјавио је проф. др Александар Петровић, са Географског факултета у Београду.

До нових сазнања дошло се у неколико научних области. То је подстакло истраживаче Петничке пећине да оснују организацију „Интер логос".

„Центар за интердисциплинарна истраживања је у Ваљеву, направили смо такав центар који, заправо, жели да подржава, промовише и да реализује интердисциплинарна истраживања и активности у домену науке, културе, уметности и образовања", каже Владимир Пецикоза, археолог Истраживачке станице Петница.

За археологе, велики изазов после сазнања о позноантичкој пећинској гробници је лоцирање насеља из тог периода.

недеља, 05. мај 2024.