Које је најчитаније дело Исака Њутна

„Математички принципи природне филозофије“ Исака Њутна били су читанији него што се мислило досад.

Исак Њутн (1642–1727) говорио је да се свакој сили акције увек супротставља иста сила реакције. Спознати људску природу много је теже него установити законе математике или физике. Зато је и говорио: „Могу прорачунати кретање небеских тела, али не и људско лудило“.

„Математички принципи природне филозофије“, лат. Philosophiæ Naturalis Principia Mathematica, јесте дело у три тома, које је први пут објављено 5. јула 1687. Њутн је осим тога објавио два накнадна издања, 1713. и 1726. године.

Исак Њутн се убраја међу највеће теоретичаре науке, филозофе и творце научне револуције. Увео је појам силе у физику, открио кретање небеских тела, формулисао теорију гравитације. У поменутом делу Њутн је изнео своје законе кретања, чиме је ударио темеље класичној механици, и универзални закон опште гравитације.

Његово најзначајније дело – „Математички принципи природне филозофије“ пратиле су критике да је тешко разумљиво, те се донедавно веровало да га је у то доба прочитао само узак круг научника.

Педесетих година прошлог века дошло се до података да је то чувено Њутново дело из 1687. године објављено у 189 примерака. Међутим, најновије истраживање професора Мордекаја Фајнголда, историчара науке, открило је да широм света постоји много више примерака. Пратећи списак правих власника књиге и издавача, професор Фајнголд и његов студент Андреј Своречник са Универзитета у Манхајму, у Немачкој, дошли су до закључка да је дело објављено у најмање 386 примерака. Читав рад и докази у вези са чувеним Њутновим делом објављени су септембру у часопису Annals of Science.

Истраживања су до сада показала 386 објављених примерака. Број оних који су први прочитали то револуционарно дело остаје још увек непознаница.

недеља, 05. мај 2024.