Прогноза за планету К2-141б: Киша камења уз јак суперсоничан ветар

Користећи компјутерске симулације, међународни тим астронома проучавао је временске услове планете К2-141б, егзопланете величине Земље коју шибају суперсонични ветрови брзине преко 5.000 километара на час, а разна испарења, падавине у виду камења и океан од магме дубок 100 километара само су неки од услова који на њој владају.

Лава планете (планета чија површина је прекривена течном лавом) чине класу стеновитих егзопланета које орбитирају толико близу својих звезда да је део њихове површине истопљен, пише портал Sci news.

У таквим условима, температура може бити тако висока да атмосферу испуњавају испарења која настају од стена.

Теоријска разматрања оваквих планета објављена су за неколико њих: CoRoT-7b, Kepler-10b, 55 Cnc e, KIC 12556548 и HD 219134b.

„Наша студија је прва која у фокусу има услове на планети К2-141б (K2-141b) који могу да се уоче са места удаљеног стотинама светлосних година захваљујући телескопима нове генерације, као што је то 'Џејмс Веб спејс телескоп'“, рекао је Гјанг Нгујен, докторанд при Центру за земаљске и космичке науке Универзитета Јорк.

Научни тим у којем је Гјанг, открио је да је око две трећине планете К2-141б трајно осветљено за разлику од наизменичне осветљености на каву смо навикли на Земљи.

Неосветљена страна планете не делује привлачно јер је ту температура у просеку минус 200 степени Целзијуса.

Осветљена страна, опет, такође делује непријатно јер се ту температура креће око 3.000 степени, што је довољно не само да истопи стене већ да се претворе у испарења.

„Оно што смо открили наводи на закључак да се атмосфера простире нешто шире од океана од магме што нам је олакшало да је уочимо телескопом“, истакао је астроном Николас Кован, професор Универзитета Макгил.

Кружење стена у природи

Као што на Земљи кружи вода, која испарава, дише се у атмосферу, кондензује и пада уоблику кише, тако се исто понашају натријум, силисцијум моноксид и силицијум диоксид на планети К2-141б. На Земљи, киша пада натраг у океане где ће поново испарити и циклус се понавља.

На К2-141б минералну пару, насталу од стена, носе у висину суперсонични ветрови, где се она хлади и стврдњава и пада у облику кише у океан магме.

Онда поново стиже на врелу страну егзопланете, на којој стене поново испаравају и читав процес се понавља.

Међутим, циклус на К2-141б није толико стабилан као кружење воде на Земљи. Враћање стена океаном магме је споро и због тога научници предвиђају да ће се временом потпуно променити површина и атмосфера планете.

„Све стеновите планине, укључујући и Земљу, почеле су свој живот као овакви светови, али су се брзо охладиле и стврдле. Лава планете дају нам увид у рану фазу планетарне еволуције“, каже професор Кован.

Студија је објављена у Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

субота, 04. мај 2024.