Бљесак светлости виђен током судара две црне рупе први пут у историји

Астрономи су први пут у историји видели бљесак светлости током судара две црне рупе, чије се спајање одиграло на удаљености од 7,5 милијарди светлосних година.

Граница вртлога назива се хоризонтом догађаја – тачком након које је гравитација толико јака да чак ни светлост не може да јој побегне.

Због тога научници никада нису видели судар две црне рупе. У одсуству светла, такве сударе астономи идентификују откривањем гравитационих таласа – поремећаја у простор-времену створених колизијом масивних објеката.

Алберт Ајнштајн је први предвидео тај феномен, али је мислио да никада нећемо бити у стању да откријемо гравитационе таласе. Деловало је да ће Ајнштајн остати у праву све ок 2015. године две машине у Вашингтону и Луизијани нису откриле први гравитациони талас – сигнале спајања две црне рупе на удаљености од 1,3 милијарди светлосних година.

То откриће је довело до развоја новог поља астрономије, а Нобелову награду за физику истраживачима који су осмислили пројекат назван Laser Interferometer Gravitational-Wave Observatory (ЛИГО).

Сада, први пут у историји, научници су повезали судар две црне рупе које је ЛИГО открио са ерупцијом светлости, нешто што се раније сматрало немогућим јер црне рупе не емитују светлост.

Стручњаци мисле да се то десило у тренутку спајања две црне рупе. Силина судара послала је новоформирану црну рупу ван њеног гравитационог диска и преко хоризонта догађаја.

„Реагујући са гасовима настао је светао бљесак, видљив телескопима“, рекао је Бери Маккернан, астроном са калифорнијског Института за технологију.

Астрономи су своје налазе објавили у специјализованом часопису Physical Review Letters.

Види још