Велики екрани, браћа и богови

Сиже сваке сторије, без обзира на то да ли је предвиђена да остане „на папиру” или да се екранизује, заснива се на егзистенцији и судбини. Ако нема судбине извезене у времену и простору, нема могућности идентификације. Уметник је одувек могао да се, у свом окружењу, на много начина инспирише темама које би обрађивао. А човек може да буде потресен само ако драмско дело донесе искрену и снажну судбину.

Међутим, са потенцијално сјајних комедија и драма које се не баве мрачним, дефетистичким темама, или које нису досетке и вицеви са наснимљеним церекањем и аплаузима, ауторе одвлаче продуценти и разни „фондови" којима је циљ да нам мозак негде преусмере не би ли га лакше (еуфемистички исказано) опслуживали. Тако долазимо до парадокса да сјајне теме из наше свакодневице остају неиспричане, јер са њима „фондови" просто немају могућност продора на западно тржиште. Па и сам Холивуд, иако је тридесетих-четрдесетих година стварао велика уметничка дела, завршио је у веровању да је тржиште бог. И то онај неолиберални.

А тржиште, како нам намећу апологете формата који почивају на идеји укидања границе између приватне и јавне сфере, жели интерактивност. Има потребу како да егзибиционише, тако и да воајерише. Де факто, просто вапи за ријaлитијима.

Као први телевизијски догађај који је био на овом трагу бележи се пренос сахране британског краља Џорџа Шестог, 1952. године. Директно уочљиво залажење у приватност појединца ради спектакла потенцирано је општим емотивним набојем, као и идентификацијом. Да ли смо подједнако тужни кад нам умре неко драг/антипатичан, знан/незнан, битан/небитан? Наоко наивно, реторичко питање у временима постистине постаје адут ријалити јахача: не, ви не знате колико тужни треба да будете у поједином случају; али ‒ без бриге, ту смо ми да вас просветлимо!

Упозорења и најаве епидемичне погубности од памтивека присутне људске потребе за посматрањем опскурних, скарадних, понижавајућих, (само)убилачких сцена при којима се здушно и навија, стизале су и са филмског платна. Још је Жан Лик Годар укидао емоцију и тражио да све буде спонтано (а видели смо, може ли бити ишта горе од спонтаног понашања људи пред камерама!). Неке од протагониста филма „Коње убијају, зар не?" (1969) сурово плесно такмичење одводи у лудило, или смрт. У „ТВ мрежи" (1976) продуценти убијају водитеља у „живом" преносу не би ли подигли гледаност. А само годину дана пре холандског пројекта званог „Велики брат" редитељ Питер Вир у филму „Труманов шоу" (1998) отвара озбиљна питања идентитета и интегритета, како актера ријалитија тако и посматрача истих.

Џим Кери глуми лика пресрећног у свом свету-капсули, окруженог кулисама, као и (испоставља се) глумцима који се просто утркују да му угоде. Што би Бећковић рекао: „Има толико божанствених плићака где се можемо праћакати до гроба, сви безбрижни и насмејани, без ризика да ћемо се подавити. Да се у лепотама плићака прскамо до миле воље док живот већ једном не прође. Плитко и површно уједињују и они ће спасти свет", саркастичан је песник.

Ипак, забринутом гледаоцу не нуде се одговори на пладњу: Да ли су главни учесници ове инсцениране стварности глумци или гледаоци? На који начин медијски демијурзи крију тајну: постоји ли уопште алтернатива тој стварности? Чија је и каква стварност која се приказује?

Или, да се разврстамо, како је закључио војник и писац Захар Прилепин: „У рукама неолиберала су: тржиште, банке, медији, корпорације... с нама је Бог".

 

 

 

Број коментара 0

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

субота, 04. мај 2024.
16° C

Коментари

Prodajem
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара
C.T. Toraksa
Поштујте правила пре давања крви на анализу
Adaptacija
„Буђење пацова“ – ново рухо филмског класика Живојина Павловића
slobodan izbor ishrane
Главни град Финске избацује месо како би заштитили климу, осим у ретким изузецима
Prijava za kviz Slagalica
Пријавите се