Људи и неандерталци миленијумима „делили“ Европу!

Готово пет миленијума пре него што су изумрли пре 40.000 година, неандерталци су „делили“ Европу са људима, што им је оставило довољно времена за културну размену и размножавање.

Мада не постоје докази да су две групе заједно живеле, коегзистирали су 25 до 250 генерација зависно од региона, наводи се у студији објављеној у листу Nature.

„Ови резултати показују да је било знатног преклапања од 2.600 до 5.400 година“, навели су стручњаци који су користили напредну технологију како би анализирали око 200 узорака костију, угља и шкољки са 40 археолошких налазишта од Русије до Шпаније.

То им је дало довољно времена за интеракције и размножавање, навели су стручњаци.

Студија је најновији покушај да се тачно одреде последњи тренуци наших рођака на Земљи.

Тим је открио да су неандерталци у различито време нестајали са разних делова Европе, односно да их људи нису одједном заменили.

Питање је како, зашто и када су неандерталци нестали и повукли се пред људима.

Анатомски „модерни“ људи, порекло воде из Африке, а у Европу су стигли пре 50.000 до 30.000 година и ту су пронашли неандерталце.

Кратка интеракција резултирала је тиме да „неафрички“ људи данас имају око 1,5 до 2,1 одсто неандерталског ДНК.

Према новој, шестогодишњој студији, Европа је пре 45.000 година и даље била насељена неандерталцима, а само мали џепови људима.

Равнотежа се променила током наредних 5.000 година и довела до изумирања неандерталаца.

Људи дакле, наводи се у студији, нису изненада сменили своје далеке рођаке, већ је то била прогресивна промена коју је карактерисао биолошки и културни мозаик који је трајао неколико хиљада година.

Аутори студије тврде да је ово најтачније датирање овог периода историје. Поуздано датирање угљеником често је отежано пропадањем костију или камених узорака старијих од 25.000 година.

„Ранија датирања често су потцењивала старост узорака са места повезаних са неандерталцима, јер је органска материја била загађена модерним честицама“, навео је вођа студије Томас Хигам са Универзитета „Оксфорд“.

„Ми смо користили методе ултрафилтрирања који чисте и извлаче колаген из костију и тако смо избегли контаминацију. То значи да са већом сигурношћу можемо да одредимо нестанак наших блиских рођака, неандерталаца“, додао је Хигам.

„Наравно да неандерталци нису потпуно изумрли, јер ми имамо неке од њихових гена“, истакао је Хигам.

уторак, 07. мај 2024.