Dmitrij Šostakovič: Simfonija br.13

Simfonija broj 13 komponovana je 1962. godine. Zbir je pet pesama koje je napisao ruski pesnik Jevgenij Jevtušenko, nekada enfants terrible ruskog pesništva. Ansambl čine solo bariton, muški hor i orkestar. Ova simfonija, koju možemo posmatrati i kao oratorijum, počinje delom koje se zove Babin jar, što je i podnaslov simfonije. Poema govori o masakru koji je izvela Hitlerova armija nakon porobljavanja Kijeva, u jesen 1941. godine. Hiljade građana jevrejske provenijencije okupili su nacisti i streljali nedaleko od jarka pod nazivom Babin jar.

Nigde u Šostakovičevom radu uticaj Musorgskog nije toliko vidljiv kao u ovom delu.
Premijera je željno iščekivana i odigrala se 18. decembra 1962. godine. Dirigovao je Kiril Kondrašin, koji je kasnije tokom turneje po Holandiji prebegao na Zapad.
Svedok dešavanja, Tamara Grum Žimajlov se seća:  Kompozitor je ustao da se pokloni - bio je živčan - posmatrao je ovacije i radovanje orkestra sa izrazom očajanja na bledom licu. Izgledao je kao na putu za vešala. Sa druge strane, na scenu je energično, u dva koraka, gotovo skoka, stupio visoki pesnik. Stajali su jedan pored drugog, Šostakovič i Jevtušenko. Inkarnacije skromnosti i samopouzdanja zbijeni među pultevima i korpama sa cvećem.

Kritika Staljinove vladavine bila je očigledna i publici i zvaničnicima, te je Jevtušenko bio primoran da izmeni nekoliko redaka u svojoj poemi, dok je muzika ostala nedirnuta.
Dozvoljeno je bilo samo nekoliko izvođenja simfonije, pre nego što je odlučeno da bude zabranjena.

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво