Хајдучија у Србији и Југославији-Војни бегунци

И током стварања државе и током низа ратова кроз које је пролазила најпре Србија па Краљевина Југославија, војни бегунци и дезертери су били не само наша реалност већ и мука са којом је сваки закон морао да се бори. Али баш на том клиском терену нису се баш сналазили ни са ове ни са оне стране закона.

Судећи према извештајима и објавама из Полицијског гласника током ратова а посебно у периоду између ратова водила се невероватна борба жандарма са неформалним наоружаним групицама разбојника обучених у униформе који су ординирали Србијом али и Југослсвијом. Нарочито у пограничним подручјима.

И сам закон је кумовао општој пометњи јер је ове бегунце и бунџије званично називао хајдуцима, чак их је и огласавао хајдуцима и убијао уколико се не предају у одређеном року као хајдуке, примењујући праксу из закона из 1905, године за који баш и нисмо схватили зашто се примењивао на пример 1929. или 1933. године, кад је у међувремену кривични закон мењан.

Ова полицијска и законска пракса живела је све до готово почетка Другог светског рата. И управо у том контексту и атмосфери опште необјашњености сопствених одлука становништву које је у крајњем и највише било изложено овој појави - настале су приче о хајдучији одбеглих војника нарочито између Великог и Другог светског рата које су преживеле мање више на локалном нивоу јер што се историјског памћења и обраде ове појаве код нас тиче - она не постоји. Све је спало мање више на причу о миту о Чаруги, Србину из Хрватске о коме се једино све зна.

Осталима се историја није бавила сем по који пасионирани истраживач захваљући коме се нешто да реконструисати и наравно ондашње штампе која верно документује овај феномен чији актери су неретко подизали тираж новинама. О војним бегунцима и дезертерима у крајњем и није било упутно ни популарно а ни "патриотично" јавно говорити у општој атмосфери грађења мита "јуначког малог народа са Балкана" којим смо на неки начин сами себи дизали морал у тим тешким ратним и злим временима којима смо као народ били изложени.

Уредница и ауторка серијала је Оливера Панчић

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво