СО РТС Мусоргски: Слике са изложбе

Једно од својих најзначајнијих и напопуларнијих дела Слике са изложбе, Мусоргски је компоновао инспирисан сликама Виктора Хартмана, руског архитекте и сликара. Двојица уметника били су блиски пријатељи, које је упознао тада веома утицајан критичар Владимир Стасов. Након што је у 39. години Хартман изненада преминуо, Стасов је приредио ретроспективну изложбу Хартманових радова, који су надахнули Мусоргског да 1874. компонује Слике са изложбе – оригинално за клавир соло.

Иако данас спада међу његова најизвођенија дела, композиција није била запажена све до 1922. када ју је за оркестарско извођење приредио Морис Равел, по наруџбини Сергеја Кусевицког, диригента Бостонског симфонијског оркестра. Француски композитор, пијаниста и диригент био је задивљен музиком свог руског колеге. Већ тада сматран великим мајстором оркестра, Равел је уз незнатне измене створио оркестрацију која се и данас сматра најуспелијом. Међутим, тек ће извођење оркестарске верзије у Паризу, 1922. године и објављивање партитуре 1930. године, као и први снимци овог дела, сврстати Слике са изложбе међу најизвођенија и највољенија дела класичне музике. Преко десет кратких ставова, Мусоргски је покушао да музичким средствима дочара десет Хартманових слика. Променада коју чујемо на почетку представља самог композитора који шета од слике до слике, а чућемо је још три пута у току дела. Затим следе ставови: Гном, Стари замак, Тиљери, Бидло, Игра пилића у љускама, Два Јевреја - богати и сиромашни, Пијаца у Лиможу, Катакомбе, Баба Јага и Велика врата у Кијеву.
 
Реприза, 21. октобар у  02:10 и 10:10

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво