недеља, 19.10.2014, 19:30 -> 22:33
IMT i IMR "u leru"
Industrija motora Rakovica i Industrija mašina i traktora preživele su nekoliko neuspešnih tendera za privatizaciju. Njihovi dugovi premašuju vrednost imovine u više milijardi dinara. Firmama upravlja isti direktor koji je Agenciji za privatizaciju dao svoj predlog za opstanak preduzeća, ali odgovor nije dobio.
Socijalni programi u obe firme davno su za sobom ostavili vreme kad su one upošljavale po 5.000 radnika. Danas jedni imaju nešto posla, dok drugi, kako kažu, samo simuliraju rad.
Dve firme, a jedan direktor. Imaju po 820 zaposlenih. Dok se u prvoj slavi u drugoj se štrajkuje.
Sudbina braće je različita. Zaposleni u Rakovici imaju više "sreće" od kolega iz IMT-a. U Industriji motora radi se sa trideset odsto kapaciteta – plate su redovne.
Nagomilani dugovi, nemogućnost poljoprivrednika da kupuju traktore i poplave, sve su to nerešivi problemi za ovu firmu. Za otklanjanje štete, kaže rukovodstvo, nije stigao ni dinar.
"Ima dosta mašina koje nisu oporavljene, što dovodi u pitanje realizaciju nekih ugovora, pogotovu sa Poljskom. Ova fabrika egzistira, ima ugovora koji su aktivni i moći će da proizvodi traktor i motor. Imamo sada potpisanih ugovora za oko 300 traktora prema afričkom tržištu", kaže Miroljub Mićić, predsednik Nadzornog odbora IMR-a.
Sada IMR izvozi traktore više nego što proizvede za domaće tržište. Oko 15 miliona evra je izvoz.
Najviše motora za traktore IMR proizveo je četrdesetih, pedesetih, a poslednji osamdesetih godina. Rukovodstvo od tada do danas nije imalo novca za nova ulaganja, modele, investicije. IMR angažuje preko 300 kooperanata.
Saradnik IMR-a Slobodan Nikolić kaže da, ako hoćemo da održimo proizvodnju komponenata u Srbiji, i srednja i mala preduzeća, moramo da podržimo opstanak IMT-a i IMR-a.
Trideset odsto proizvoda iz Rakovice ugrađuje se na Novom Beogradu. Zato su rukovodstva IMT-a i IMR-a juna prošle godine predložila spajanje dve firme. Ukupno imaju 60 hektara zemljišta i 270.000 kvadratnih metara pod objektima.
Generalni direktor IMR-a i IMT-a Zoran Radosavljević kaže da mora da se izvrši konverzija dugovanja u vlasništvu države, da se podržave ova dva preduzeća i spoje.
Direktor koji odgovara i za proslavu i za štrajk prethodnih dana optuživan je da je pre podne direktor jedne, a po podne druge firme. Kaže da je u jednoj zaposlen, a u drugoj angažovan po ugovoru. Ne shvata u čemu je problem.
Nekoliko kilometara dalje, radnici ogorčeni. U IMT-u svoj štrajk zovu parada gladnih. Kažu, neki dolaze u fabriku, neki ne. Primili su po 5.000 dinara za poslednja tri meseca. Posla nema. Kažu da ne vide perspektivu, svaki dan dolaze na posao, a posla nema. Duguju im 17 plata, prevoz, a bili bi zadovoljni da dobiju minimalac.
Zahtevi su opravdani, a radnici nemoćni.
"Oni traže isplatu plata da bude 10. i 25. u mesecu, prevoz 30, povezivanje radnog staža, overu zdravstvene knjižice. Mi možemo da im ispunimo zahtev da im damo prevoz, platu sa ovim obimom posla. Nismo u stanju da im obezbedimo sve, ali očekujemo pomoć od Vlade do konačne privatizacije IMT-a", kaže Milorad Pavlović, predsednik Nadzornog odbora IMT-a.
IMT je pre pet godina proizvodio 3.000 traktora. Ove godine prodao je samo jedan. Sve ostale proizvedene, njih 196, prodaju posrednici koji i finansiraju proizvodnju.
Упутство
Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.
Број коментара 4
Пошаљи коментар