Svečano otvoren Žeželjev most – "simbol evropske budućnosti Srbije"

Predsednik Srbije Aleksandar Vučić i komesar za proširenje EU Johanes Han svečano su otvorili Žeželjev most u Novom Sadu. Od danas će ovim mostom moći da idu i četvorotočkaši, dok od marta saobraćaju vozovi. Puna cena mosta je 54 miliona evra, a više od polovine novca dala je Evropska unija.

Nakon 19 godina Novosađani su u punom kapacitetu ponovo dobili Žeželjev most. Nalazi se na pet stubova, dugačak je 474 metra, a širok je 31,45 metara. Njime, pored vozova, saobraćaju i automobili i biciklisti, a ima i staze za pešake.

Most je deo železničkog Koridora 10 i biće deo brze pruge Beograd–Budimpešta.

Predsednik Aleksandar Vučić i komesar Johanes Han su se rukovali pored info-table, nakon čega su na početku mosta uklonili plastične barijere i time simbolično otvorili drumsku saobraćajnicu i prošetali do polovine mosta.

Han je rekao da ne može da zamisli bolji simbol od mosta da opiše proces evrointegracija.

"Evrointegracija znači izgradnju mostova između građana, naroda, prošlosti i budućnosti. Ovaj lepi, iskonski most povezuje vaš grad s drugom obalom reke, ali i vašu zemlju sa EU, sa evropskom porodicom", rekao je Han ističući da je ovaj most simbol evropske budućnosti Srbije.

Han je rekao da je sa Vučićem došao u Novi Sad ne samo zbog otvaranja infrastrukturnog objekta, već zato što je ovaj most deo puta Srbije u Evropu. 

"Danas stojimo rame uz rame kao partneri, Srbija napreduje ka EU sa našom punom podrškom. Gradimo mostove sa vama a ne za vas", poručio je Han.

Ukazao je da će most doneti praktične prednosti Novom Sadu, i da će imati veliki uticaj na kvalitet života građana, saobraćaj koji će biti brži i lakši, smanjiti vreme putovanja i zagađenje.

Most, kako je podsetio, je ključna veza transevropske železničke mreže i omogućiće plovidbu duž novosadskog dela Dunava, a istovremeno vratiti pun kapacitet drumskog i železničkog saobraćaja.

Evropski komesar je istakao da evrointegracije nisu apstraktno akademsko pitanje već je reč o boljem životu za sve.

Integracija, kako je ponovio, je druga reč za izgradnju mostova, i dodao da će Unija rado nastaviti da gradi mostove sa Srbijom i čitavim regionom.

"Mostovi spajaju ljude. Šta god da radimo u Srbiji i za ceo region to doprinosi miru i stabilnosti, a ovaj most bi trebalo da bude najbolji primer", naglasio je Han poručivši građanima Novog Sada i Srbije da uživaju u korišćenju novog mosta.

Vučić: Potrebni su nam mostovi 

Predsednik Vučić je zahvalio Hanu na pomoći koju je EU dala za izgradnju mosta, nazivajući ga iskrenim prijateljem Srbije. Rekao je da nije ni sanjao kakva se "lepotica" gradi u Novom Sadu.

"Kada stanem ovde i pogledam ovaj predivni most, nisam srećan i ponosan samo zbog završetka posla, već mi je jasno da se zajednički posao na to i svodi i da je zato važan – na građenje mostova. Mostovi su uvek tamo gde se ukrštaju ljudske potrebe. Ka budućnosti, ka ciljevima, uspešnim i vrednim ljudima", rekao je Vučić.

Oni su nam danas i te kako potrebni, preko svih naših razlika, a Srbija ih je puna, kaže predsednik.

Vučić je citirajući nobelovca Ivu Andrića rekao da nam ništa nije toliko neophodno kao mostovi. "Preko ovog mosta stižemo u Srbiju brzih vozova, bez provalija koje je nemoguće preći", rekao je predsednik.

Poručio je da bez mostova ne možemo nigde ni da odemo, ni da se vratimo, a da bez njih nema ni našeg puta ka EU, ka prosperitetu, standardu, sigurnosti i boljitku koji i Novi Sad i naša zemlja zaslužuju.

Predsednik je primetio i da se neretko čini da ne poštujemo dovoljno novac i pomoć evropskih partnera, zog čega je on danas imao potrebu da posebno zahvali tim partnerima, ali i komesaru Hanu, ali i evropskim prestonicama koje su, kako je naveo, 2014. stotinama miliona evra pomogle da Srbiju učinimo sigurnijom u budućnosti.

"Hvala za novac bez kojeg ne bismo mogli da oporavimo zemlju i na investicijama koje daju nadu našem narodu", rekao je Vučić.

Pokazujući na voz koji se nalazi na mostu, rekao je da on dostiže brzinu od 160 kilometara, ali da mi treba da još više požurimo da stignemo Evropu.

I, kako je naveo, kao što mnogi nisu verovali u to ranije, danas mogu da vide da se rad, trud i marljivost islate.

Vučić je tome dodao da veliku zahvalnost Srbija duguje i svojim ruskim i kineskim prijateljima s kojima gradimo pruge ka Evropi, te ponovio da mi sasvim sigurno idemo ka Evropi, ali da se ne odričemo naših prijatelja i "svima u lice govorimo šta je srpska politika". S tom ćemo politikom nastaviti, poručio je.

"A ovim mostom premostili smo veliku istorijsku nepravdu, a svima koji su gradili ostaje želja da nastavimo s gradnjom mostova. Bićemo tako bliži drugima i biće jasnije gde putujemo".

Predsednik je rekao i da je još mnogo problema pred Srbijom, te da ih rešavamo nakon decenija nerada, ali i da istovremeno u tome imamo podršku prijatelja iz sveta i Evrope.

"Ali moramo na sebe da se oslonimo, da raskrstimo s lošim iz prošlosti i okrenemo se budućnosti. Mi smo emotivan narod, neko bi rekao možda i iracionalan, ali to je dobro, jer strast odlikuje dobre ljude. Ali više nego ranije moramo odluke da donosimo glavom, razumom, racionalnim delom nas i da razmišljamo o budućnosti", poručio je.

Projekat Branka Žeželja 

Stari most srušen u NATO bombardovanju je izgrađen 1961. godine po projektu arhitekte Branka Žeželja, po kome je i dobio ime, iako je njegov zvanični naziv bio Most bratstva i jedinstva.

"Branko Žeželj je verovao u ovaj most i prilikom probe, kada su mnogi Srbi sumnjali i govorili da neće izdržati voznu kompoziciju, on je bio ispod njega, u čamcu, ubeđen da most koji je gradio nikome ne može da nanese zlo", ispričao je Vučić.

O čvrstini mosta svedoči i to da je u NATO bombardovanju 1999. godine stari most gađan 12 puta i 23. aprila je srušen.

"Nije tada samo Žeželjev most porušen, već još dva, bolnice, pruge širom Srbije", podsetio je Vučić istakavši da mu je posebno drago što su izgradnji novog mosta učestvovali svi, Srbija, ali ponajviše Evropa ka kojoj se pruža i povezuje nas", rekao je predsednik.

Inače, kako je naveo Vučić, iz priče o Žeželjevom mostu vidimo da i najčvršći beton može biti srušen kad se udruže najgore politike – i njihova i naša.

"Ali isto tako vidimo i kako se gradi dobrim politikama – i našom i njihovom", poručio je.

Građanima je zahvalio na podršci za ono što radi i ponovio reči Borislava Pekića – da treba da ljubimo zemlju naše dece, a ne dedova.

Otvaranju mosta prisustvovali su i potpredsednica vlade i ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović, gradonačelnik Novog Sada Miloš Vučević i predsednik Pokrajinske vlade Igor Mirović, kao i direktori javnih preduzeća, uključujući Zorana Babića, direktora "Koridora Srbije".

Gradonačelnik Novog Sada Miloš Vučević je ranije danas za RTS rekao da se priča tu ne završava, već da će kandidovati temu izgradnje novih mostova u tom gradu.

Predsednik Pokrajinske vlade Igor Mirović izjavio je da je otvaranje mosta od ogromnog značaja za, pre svega, nacionalni železnički transport, jer je u pitanju jedan od najznačajnijih saobraćajnih koridora.

"Prvi utisci su zaista izuzetni, most je zaista velelepan i u arhitektonskom, ali i u tehničkom smislu. On ima tri puta veću nosivost od Žeželjevog", rekao je za Tanjug predsednik pokrajinske Vlade.

Čelično-lučni most

Novi Žeželjev most je čelično-lučni za železnički i drumski saobraćaj.

Dugačak je 474 metara, a 31,45 metara širok. Razmak između luka i zatege je oko 42 metra.

Sadrži dva železnička koloseka, koji omogućavaju brzinu od 160 kilometara na sat za putničke i 120 kilometara na sat za teretne vozove.

Dve drumske trake su rađene tako da obe imaju širinu od 3,5 metra i odgovaraju standardima brzine vozila od 80 do 100 kilometara na sat.

Takođe, tu su i dve pešačke staze širine 2,5 metra.

Most je čelične konstrukcije i nalazi se na pet stubova, od kojih je jedan preuzet sa starog mosta.

U klasi je železničih lučnih mostova sa zategom i ukrštenim vešaljkama i svetski je rekorder u rasponu sa 219 metara raspona.

Most je rađen prema evropskim standardima i tehničkim uslovima nemačkih železnica.

Projektovan vek trajanja je 100 godina, s tim što takvi mostovi traju mnogo duže.

Број коментара 16

Пошаљи коментар
Види још

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

субота, 20. април 2024.
6° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво