Читај ми!

Како су серија и пандемија повећале популарност шаха и једног магазина из Србије

Дамин гамбит је једно од најпопуларнијих шаховских отварања у којем играч рано жртвује пешака ради бољег ослобађања фигура и боље контроле у центру. Јосип и Душан су пре појаве популарне серије "The Queen's Gambit" и пре пандемије коронавируса одиграли Дамин гамбит, али у пословном смислу. Тада нису знали да ће за четири године за шах доћи можда и најбоља година.

Јосип Ашик је главни и одговорни уредник "American chess" магазина. Данас води успешан магазин, а када су почињали, сећа се да су сви имали велику сумњу у идеју да се у Србији прави шаховски часопис за америчко тржиште.

Каже да оно што им се десило јесте на неки начин и комбинација бизнис фактора. 

"Знали само да је Америка највеће тржиште, то је најуређеније тржиште. И можемо сада да кажемо да је преовладао неки наш класичан инат, рекли смо хајде да пробамо на најјачем терену, зато што и овако нико не очекује да успемо, па ако пропаднемо, пропали смо тамо где нико не очекује да успемо", сећа се Ашик.

Људи који познају ситуацију у свету шаха и магазина нису им давали више од три магазина, а сада су издали 19. број и тек сада напредују.

Шах све популарнији

Шах је игра о којој су до скоро само шахисти причали и коју су пензионери играли на Калемегдану. А онда је стигла корона и серија у којој главна јунакиња, деветогодишња девојчица, од домара учи прве потезе и постаје шаховски велемајстор, па тако данас о шаху многи причају и много више људи шара фигурама по црно-белој табли.

Када је Јосип говорио о комбинацији бизнис фактора, мислио је пре свега на све већу популарност шаха и занимање за ову игру.

Шах у суштини већ дуго времена прелази на онлајн и то је велика ствар за шах, истиче Душан Крунић, уредник и оснивач Америчког шаховског магазин. Додаје да је и коронавирус помогао да интересовање постане веће.

"Људи који седе код куће просто не знају шта ће, кажу хајде мало да играмо шах. Те онлјан платформе у свету су скочиле за неких 70 одсто и онда се појавила серија која је једноставно речено направила бум. Замислите, највећи шаховски продавац у Америци не може да постигне да направи довољан број фигура и сатова колико му траже", каже Крунић.

Јосип и Душан су 2016. осмислили, написали, одштампали и послали за Америку први број шаховског магазина.

До овог последњег - 19. броја, где је на насловној страни баш глумица из серије "The Queen's Gambit", прошло је пет година. Када су почињали, сигурно нису могли ни да замисле шта ће се све догодити у свету, а што ће им ићи на руку, али ипак су одлучили да у Београду направе магазин и то се показало као добар потез.

Јосип верује да ако је негде постојала земља где је то могло да настане, а да није Америка, онда је то Србија.

"Били смо друга шаховска велесила света у најславним временима. Па и ти Американци знају за Србију за Београд. Морамо да се подсетимо да је Роберт Фишер први пут када је дошао у Европу дошао баш у Београд", наводи Ашик.

Необична промоција у Њујорку

Када су завршили први број одлучили су да оду у Америку и да тамо, где му је и место, промовишу свој амерички магазин.

У Њујорку, близу бруклинског моста, настаје прича која можда најбоље описује наивност, али и лукавство са којим су кренули да освоје америчко тржиште.

"Све се дешава крајем 2016. године, новембар је био и играо се меч за титулу светског шамиона - Рус Карјакин и Норвежанин Карлсен. И то је онако леп догађај где ми одлучимо да представимо наш магазин на тој позорници у Њујорку", сећа се Ашик.

Меч је организовала Светска шаховска федерација, која им није дозволила да представе магазин.

"И шта ми урадимо, ми приметимо да се пре сваког кола направи велики ред људи који чекају да уђу унутра. Размишљамо шта ћемо и одлучимо да се договоримо са бакалином преко пута, човек продаје воће и поврће. Кажемо ајде ти избаци наше магазине испред тамо, а ми идемо около и представљамо. Шта се данас дешава, јавља се нама човек и каже знате ваши продавци су били пре четири године у Њујорку, ја се сећам тога и жао ми је што тада нисам купио магазин. Он не зна да смо ми ти продавци и аутори и уредници. Сада је купио све магазине", прича Ашик.

Како заиграти велемајсторску партију 

Магазин постаје све утицајни у Америци. Насловна страна је младом шахисти Џефрију Сионгу донела једну нулу више приликом склапања уговора.

Јавио се Јосипу и Душану и захвалио им на томе, а најпродавнији број био је онај на чијој је насловној страни био Боби Фишер.

"American chess magazine", made in Србијапревише страних речи и једна прича која је превазишла могућности оснивача и аутора.

"До сада је то нешто што смо могли да радимо, нас петоро, шесторо. Знате, ми седнемо у кафић па лепимо америчке поштанске марке. То смо до сада и могли некако сами да изгурамо, међутим видим да се полако приближавамо масовном тржишту и ту нам треба савет, јер то је просто другачија категорија. Нас је ова игра превазишла и сада треба неко да нам каже шта да радимо", говори Јосип.

Шах је ове године заиграо партију о којој ће се причати. Тешко је сада прогнозирати да ли је ово шаховски пик, колико ће таласа бити и да ли ће са одласком короне нестати и интересовање за овај спорт или ће, можда, многи почети озбиљније да га играју.

Јасно је да ми у шаху имамо шта да тражимо, а сада тражимо савет. Како да овај магазин заигра велемајсторску партију?

Сигурно постоје људи који знају који потез сада треба повући. Они који су гледали серију рекли би - сада је потребан домар, који ће девојчицу научити како се игра шах.

уторак, 23. април 2024.
11° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво