Читај ми!

Откачена баржа може да направи велики проблем на реци, шта је обично узрок

Не дешава се често да се баржа откачи, али када се деси може бити велики проблем. Маса им је преко хиљаду тона и ако нису добро обезбеђене представљају проблем и на реци, и на приобаљу. Недавно је једна буквално покосила кафану на обали Дунава код Гроцке.

Житеље Ритопека недавно нису пробудили петлови. Тог јутра око пет сати, сан им је прекинула страшна бука. Из још неутврђених разлога, током пловидбе три барже су се откачиле, а терасе кафане више нема. Замало да настрадају и пецароши.

Један мештанин каже да је било три барже.Тераса и два чамца отишла у Дунав, закачила и скелу, хвала Богу да на скели није било људи, додаје.

Није ово први пут да се барже откаче јер нису добро везане или усидрене. Тако су се пре неколико година, због кошаве, две барже откачиле, а једна је ударила у стуб Панчевачког моста. Мост слободе у Новом Саду 2018. је био затворен за саобраћај јер је постојала опасност да откачена баржа у њега удари.

"Директор Управе за утврђивање способности бродова за пловидбу Слободан Милошевић наводи да до несреће дође приликом временских неприлика, јаких ветрова или олуја лошег и прекомерног утовара и истовара. Најчешће се то догађа када се неправилно утоварује шљунак или камен", додаје Милошевић.

Управа за бродове утврђује да ли су брод или баржа добро опремљени, а инспекција контролише да ли је опрема исправна.

Бранислав Вајда из Удружења лађара Србије каже да исправан брод не може да се преврне и не може да потоне, то је правило. "Углавном до тога дође у 90 посто случајева због људског фактора, или је неодржавање или нестручност посаде или виша сила што је доста ретко да услед непогода дође до потонућа", напоменуо је Вајда.

За брод се баржа везује челичним ужетом, чија дебљина зависи од величине брода и барже. Просечна тежина барже је хиљаду и по тона. Преполове се и потону углавном када су препуњене или када је роба неравномерно распоређена.

Мирослав Ђордан из фирме за бродски транспорт наглашава да свака баржа има своје услове утовара и радници морнари који то врше морају да знају на који се то начин ради.

Уобичајено је да то буде на два три нивоа како би се распоредио терет и обезбедила чврстоћа пловила, каже Ђордан.

Барже могу да се усидре само на прописаним местима. Међутим, ако је водостај низак, као овог лета, сидро може да се откачи. Ипак, то се ретко дешава. Не може сваки морнар да управља бродовима са баржом.

За свако управљање бродовима трговачке морнарице је потребно адекватно звање и дозвола тако да нико од посаде не може да буде без адекватне лиценце, тако да од морнара до заповедника сви морају да имају одређену обуку, напомиње Бранислав Вајда.

За разлику од европских, на српским рекама, осим полиције, тренутно не постоји служба која дежура 24 часа и којој би морнари могли да пријаве незгоду, тврде лађари. У 90 одсто случајева узрок незгода са баржама је људски фактор. Чињеница је да ником не би било пријатно да у било које доба дана угледа како хиљаде тона неконтролисано плови ка њему.

петак, 19. април 2024.
14° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво