Читај ми!

Уз продају оружја и наркотика, крађа уметнина најпрофитабилнија грана криминала

Министарство културе тражи од музеја да доставе податке о несталим и украденим делима. Попис дела први је корак заштите, а лопове свакако заустављају и добри сигурносни системи које многи музеји у Србији немају. Крадљивци су све вештији и опремљенији, па се процењује да у свету годишње опљачкају уметнине вредне до шест милијарди долара.

Из Музеја Југославије 2016. године украдени су лични предмети Јосипа Броза Тита. Три године касније Музеј примењене уметности остао је без накита династије Обреновић процењеног на 300 хиљада евра. Овог лета слика "Стражар" Паје Јовановића заплењена је на аеродрому "Никола Тесла".

"Из Спомен-парка ‘Крагујевачки октобар’ нестале су 1996. године скулптуре Јована Солдатовића 'Срне'. Уметник је поклонио три скулптуре Спомен-парку и Музеју ‘21. октобар’, које су постављене у јавном простору. Те 'Срне' су тада украдене из најбаналнијих разлога да би биле препродате као секундарна сировина и у том налету украдене су и скулптуре Народних хероја који није у домену Спомен-парка", подсећа виши кустос Музеја "21. октобар" Марко Терзић.

Да би се то спречило, сваки предмет који уђе у музеј мора да има описане особине и карактеристике. Стручњаци кажу да је најважније да се о томе не ћути.

"Уредна документација вам је прва препрека свакој крађи. Односно, чини је већ у старту небезбедном за онога који то ради. То значи да наведе аутора, ако се зна аутор. Да наведе време настанка, технику како је направљена. То већ даје полицији велику могућност да може тај предмет да ујури", објашњава историчар уметности Никола Кусовац.

Исто важи и за серијске предмете. "Онда их обележите серијски, ако су у питању накит, новац који није уникатан, онда их неким својим знаком обележите и тај знак снимите", додаје Кусовац.

Златно доба крађе културних добара било је крајем 19. века али је, ипак, процват доживела у савременој епохи.

"Сви знамо велике археолошке експедиције које су биле важне током 18. и 19. века када су неки предмети са Далеког истока из Египта преношени у европске градове и сада се налазе у Лондону, Берлину и на разним другим местима, па је питање да ли тамо треба да буду или негде другде", наводи оперативна директорка Народног музеја Гордана Грабеж.

"Највећа крађа уметничких дела десила се за време Другог светског рата. Много тога је враћено, али се процењује да је око 20 одсто европске уметности заувек изгубљено. Међу њима и нека Ван Гогова дела вредности чак 100 милиона долара", додаје Грабеж.

Крађа уметничких дела спада у трећу најпрофитабилнију криминалну грану, после продаје оружја и наркотика. Крадљивац "Мона Лизе" из Лувра 1911. године, кажњен је са само седам месеци затвора. Данас би за такво дело добио неколико година.

среда, 24. април 2024.
10° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво