Градови будућности – технологија у служби очувања животне средине

Према подацима Светске здравствене организације више од 12 милиона људи у свету годишње умире због загађења ваздуха. Због тога је један од задатака урбаниста и планирање градова са мањом потрошњом енергије и чистијим ваздухом. На Међународној академској конференцији "Места и технологије" у Београду стручњаци из целог света уз размену знања о технологијама, животној средини и пројектовању, покушали су да одговоре како прилагодити градове будућим изазовима.

Кина, у којој од болести које проузрокује загађен ваздух годишње умре пола милиона људи, пре неколико година објавила је рат загађењу. У Хонг Конгу који је један од најгушће насељених градова у свету, 90 одсто људи користи јавни превоз, а небодере оплемењују зеленилом.

"Ми у Кини имамо стратешки план како да се суочимо са климатским променама и загађењем", каже Ленон Чoj са Универзитета у Хонг Конгу.

"Живим у Хонг Конгу. Пре пет година нисмо могли да видимо плаво небо, радили смо на томе и сада можемо да га видимо", истиче Чој.

Изазови су да се са фосилних горива пређе на чисту енергију.

Александра Крстић Фурунџић са београдског Архитектонског факултета наглашава да Холандији постоје насеља која у потпуности користе обновљиве изворе енергије – пријемнике сунчеве енергије за производњу топлотне енергије и фотонапонске модуле за производњу електричне енергије.

"Постоје градови који су чувени по томе што су сјајно организовани, у духу 21. века у којима је удобно живљење - Цирих, Беч, Копенхаген. Параметри су удобност близина посла, зелене зграде, довољно сунца", указује Ева Ваништа Лазаревић са истог факултета.

У Европи најзагађенији ваздух је на Балкану чији становници су и шампиони по потрошњи енергије. Ту је енергетски ефикасно пројектовање тек у почетку.

Драган Коматина са Архитектонског факултета у Подгорици наводи пример сопственог пројекта.

"У Црној Гори пројектујем мали град за 10.000 становника на приморју. Имамо виле које нису повезане на инфраструктуру, тако да су самоодрживе и што се тиче и канализације и водовода и производње електричне енергије", каже Коматина.

На листи 10 најчистијих земаља у свету које се пријатељски односе према природи сваке године су скандинавске земље. Док је ту бицикл уобичајено превозно средство, Београд тек треба да створи услове за то.

Главни урбаниста Милутин Фолић истиче да је у Стратегији развоја града Београда и новог генералног урбанистичког плана један од приоритета предвиђа измештање индустрије из центра града.

"Други приоритет је спуштање града на реке и окретање хијерархије у саобраћају где пешаци, бициклисти и јавни градски превоз добијају првенство пролаза", каже Фолић.

У плану је да све главне улице добију бициклистичке стазе, да се поставе пуњачи за електромобиле и нове зелене површине.

Број коментара 2

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

четвртак, 18. април 2024.
7° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво