Читај ми!

Сезона квргавих носева

Нова, 63. сезона Формуле 1 почиње наредног викенда у Аустралији, и као и увек у ово доба године, сви се надамо да ће бити једна од оних које се памте. Мада је и прошла сезона обећавала много више него што је на крају испунила, неки знаци указују да би ове године заиста могло да буде другачије. Спектакуларно другачије.

Признајем, када је пре нешто мање од четири месеца окончана претходна сезона, и сам сам био међу онима који су крај дочекали са одређеним олакшањем. Доминација Себастијана Фетела била је толика да је поприлично утицала на губитак интересовања код свих осим најзагриженијих навијача момка из Хепенхајма. И одмах да додам, тачно је, они који би се ове сезоне кладили против треће узастопне титуле за актуелног светског првака су не само ретки, већ можда и благо непромишљени, али ако би опклада гласила да Себ ове године неће доминирати као у 2011, е ту би се већ нашло много више заинтересованих.

Али пре него што већ прогласимо шампиона за 2012. годину, хајде да се прво мало упознамо са променама у односу на претходну сезону.

Ствар која ће прва пасти у очи и са којом ће макар на почетку сезоне почињати сваки коментар је колико су ове године аутомобили ружни. За оне који никад нису видели Марч 711 или 751, Тоулмен ТГ183Б, или Лижије ЈС5 - е то су већ били ужасно ружни аутомобили - овогодишња генерација ће бити вероватно нешто најружније што су икада видели на тркама Формуле 1. И то све само због једног детаља - носа аутомобила који изгледа као да је позајмљен са лица лошег боксера. Разлог због којег ћемо целе сезоне гледати квргаве носеве је веровали или не - безбедност.

Током година, инжињери су све више и више подизали висину носа аутомобила, у циљу омогућавања бољег протока ваздуха преко предњег крила. ФИА је сада решила да оконча тај тренд, из разлога што подигнути предњи крај аутомобила повећава ризик узлетања аутомобила приликом судара, али и због страха да би висина предњег краја појединих аутомобила могла да превазиђе висину заштитног оквира око возачког кокпита на другим аутомобилима. Прописи сада кажу да је максимална висина предњег краја аутомобила ограничена на 55 центиметара, али и даље дозвољавају до 62,5 центиметра висине за монокок, део аутомобила у којем седи/лежи возач.

Будући да је већа висина монокока пожељна, из истог разлога као и у случају носа аутомобила - аеродинамике - добили смо ружне аутомобиле са степеником у нивоу предњих точкова. Ипак, постоји један тим који је успео да се уклопи у нова правила а да при томе сачува нос својег аутомобила. Мекларен је већ претходних сезона изабрао мало другачији пут од осталих екипа, па је његова од раније нижа шасија савладала нова висинска правила без потребе за ружним степеником. Нема сумње да је МП4-27 због тога најлепши аутомобил сезоне, а да ли ће бити и најбржи видећемо.

Следећа новост односи се на издувне цеви мотора, које од ове сезоне могу бити смештене само у оквиру за то одређеног простора који је повучен унапред, уз обавезу да последњих 10 центиметара мора бити усмерено уназад и благо нагоре (за 10-30 степени). Разлог за овако компликовано правило је забрана коришћења издувних гасова у циљу стицања аеродинамске предности, или једноставније речено - забрана „продуваних" дифузора.

Како је ефикасан „продувани" дифузор у 2011. био она ситница која је правила разлику (сетимо се двоструких дифузора 2009, односно ф-вода 2010), јасно је да нису сви спремни да га се тако лако одрекну. Из тог разлога неки тимови, а пре свега Ред Бул, Мекларен и Ферари су мало растегли правила и смислили решења која су на граници прихватљивости. Чарли Вајтинг је обећао да ће ФИА све пажљиво проучити пре прве трке и неће бити велико изненађење уколико решења неких тимова буду проглашена нелегалним током коначног прегледа пре трке у Мелбурну.

Правило које ће изазвати највише контроверзи, бар на почетку сезоне, односи се на прецизирање начина на који возач може да брани своју позицију. Од раније је познато да је дозвољена само једна промена правца, а од ове године је прецизирано да возач који је напустио идеалну линију у покушају да одбрани позицију, приликом повратка на идеалну линију мора оставити простор од најмање једне ширине аутомобила између свог аутомобила и ивице стазе. Намера ФИА-је је свакако добра, али имплементирање овог правила многима већ сада делује као немогућа мисија. Очекујте да Чарли Вајтинг има пуне руке посла.

И Пирели је припремио новине, у жељи да додатно побољша атрактивност трка. Ове сезоне, све мешавине гума ће бити мекше него у 2011, па ће тако нова „тврда" мешавина бити мекша него што је била прошлогодишња „средња" мешавина. Циљ је смањење разлике у перформансама различитих мешавина, тако да између две понуђене гуме на свакој трци не буде већа од 0,8 секунди по кругу. У теорији, ово би требало да омогући тимовима више слободе у избору тактике, јер је примећено да су прошле сезоне сви максимално користили мекшу мешавину, док је тврђа остављана само за последњих неколико кругова. Да ли ће се теорија преточити у праксу, видећемо већ за викенд.

Од осталих измена вреди споменути да је максимално време трке, укључујући и прекиде, ограничено на 4 сата и да ће прилиском изласка сигурносног возила возачи који заостају круг или више имати могућност да претекну сигурносни ауто и заузму позицију на крају колоне.

Злобници би рекли како су све ове промене неважне, и да је потребно увести само једно ново правило - забрана рада за Ејдријена Њујиа, човека којег се ривали Ред Була плаше више него Себа. Али о томе да ли ће Ред Бул поново бити непобедив, и какве су шансе осталих тимова и возача у новој сезони, читајте сутра на истом овом месту.

Број коментара 14

Пошаљи коментар
Види још

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

четвртак, 25. април 2024.
13° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво