Читај ми!

Da li je zaista sudbinska?

Posle premijere Pete simfonije Ludviga van Betovena publika nije pokazala dovoljno razumevanja i tek je postepeno počela da shvata o kakvom se delu radi.

Jedan od prvih branilaca simfonije, pisac Ernest Teodor Amadeus Hofman, nazvao je jednim od najznačajnijih dela tog vremena i napisao da „ova veličanstvena kompozicija vodi slušaoca kroz sve veće klimakse do nestvarne večnosti". Petu simfoniju tumači Gorica Pilipović u nastavku ciklusa Kako slušati muziku.

„To sudbina kuca na vrata", bombastične su reči kojima je Betoven opisao početni motiv Pete simfonije, zbog čega je ona i dobila nadimak sudbinska. Diskutabilno je, međutim, da li je to Betoven uopšte rekao ili je samo njegov sekretar i glavni biograf Anton Šindler tom upečatljivom frazom obogatio svoj tekst. Šindler je poznavao Betovena tokom poslednjih godina njegovog života i pokušao je da se okoristi njegovom slavom proglašavajući sebe njegovim jedinim autentičnim biografom i pišući o događajima kojima nije prisustvovao. Postoji i svedočenje Betovenovog učenika Karla Černija, koji je, inače premijerno izveo njegov Peti klavirski koncert. Černi kaže kako je Betoven dobio ideju za dotični motiv pošto je čuo pesmu ptice žutovoljke šetajući parkom u Prateru. Sasvim je razumljivo da će se legenda pre ispredati oko sudbinskog motiva nego oko žutovoljke.

Како слушати музику

Autor:
Зорица Премате, Горица Пилиповић и Бојана Жижић

Шта чујемо? Шта слушамо? Како слушамо? Шта уочавамо, а шта пропуштамо? На које елементе се ослонити? На ова и низ других питања покушава да одговори емисија Како слушати музику. [ детаљније ]

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво