Читај ми!

Refleksije

Aleksandar Milosavljević: O 66. Sterijinom pozorju

U emisiji Refleksije možete slušati osvrt Aleksandra Milosavljevića na predstave izvedene na 66. Sterijinom pozorju. Prvo će biti reči o komadu Aleksandra Popovića „Kus petlić”, koji je režirao Milan Nešković, a izvode ga članovi Narodnog pozorišta / Narodnog kazališta / Népszínház-a iz Subotice; a potom o predstavi „Šindlerov lift”, prema istoimenom romanu Darka Cvijetića, u dramatizaciji i režiji Kokana Mladenovića i produkciji Kamernog teatra 55 iz Sarajeva.

Bez ikakvih dramaturških osavremenjivanja, reditelj Milan Nešković, s puno opravdanog poverenja, prepušta da replike komedije Kus petlić jednostavno odzvone u svesti gledalaca predstave, dok oneobičeni jezik Aleksandra Popovića pokazuje da rečnik satkan od praznih parola i utemeljen na tanušnoj veri onih koji te reči izgovaraju i dalje funkcioniše na isti način kao i nekada, te da replike izgovaraju osobe koje su i danas zbunjene istorijom koja ih melje i uplašene na običan ljudski način. Junaci predstave varaju, lažu i sebe i druge, a stilizacija kojom ih reditelj čini našim neposrednim savremenicima ovde je postignuta scenografijom i, naročito, načinom glumačke igre. Posebno su zanimljive specifične međuscene, intermeca u kojima aktere, mimo toka radnje, prepoznajemo kao članove benda koji izvodi muzičke numere.

Kako ocenjuje Aleksandar Milosavljević, ovakva koncepcija ne trpi rđavu glumu, a Nešković je na raspolaganju imao vrhunsku podelu - glumice i glumce koji ne samo što su u potpunosti poverovali reditelju, nego su bili spremni i da sjajno realizuju njegove zamisli. Majstorska gluma, fina stilizacija zasnovana na preciznim, izuzetno maštovitim postupcima pretvorila se u beskrajno duhovitu igru. Šestoro glumaca su nastupili kao uigran tim u kojem nije bilo slabog pa ni slabijeg mesta, a nagrade koje su na Festivalu dobili Minja Peković i Srđan Sekulić (Sterijine nagrade) te Miloš Lazić (Sterijina nagrada iz Fonda Dare Čalenić za mladog glumca) isto tako su zaslužili i Sanja Moravčić, Igor Greksa i Dimitrije Dinić, dok se ulogom Milje Bušatlije posebno izdvojila Minja Peković zbog čega je dobila i Nagradu za glumačku bravuru „Zoran Radmilović".

* * *

Romanu Darka Cvijetića Šindlerov lift, o predratnim, ratnim i poratnim sudbinama žitelja takozvanog Crvenog solitera u Prijedoru, Kokan Mladenović se vraća nakon predstava u kojima se na direktan ili indirektan način bavio pričom o ljudima iz višenacionalnih zajednica u kojima rat budi prirodu zveri. Na sceni, pred očima gledalaca predstave, od lego-kocaka nastaje Crveni soliter; izrasta na prijedorskoj ledini iz entuzijazma koji je zračio posle Drugog svestkog rata, uređivan i sređivan ljubavlju stanara koji su na krilima vere u bolje sutra bili spremni da prebrode sve teškoće.

Na tragu Cvijetićeve proze, autor dramatizacije u predstavu unosi niz epizoda koje definišu odnose stanara, a lego-kocke od kojih nastaje rekvizita, postaju metafora dečje igre, odnosno nevinosti i naivnosti na kojoj je utemeljena izgradnja – i solitera i međuljudskih odnosa u zgradi. Upravo zbog vešto plasiranog i maštovitog poigravanja scenografijom i rekvizitom, zbog nežnosti s kojom se seća života u višenacionalnoj Jugoslaviji, ali i surovog kontrasta sa scenama iz ratnih vremena, Kokan Mladenović je stvorio uzbudljivu i emocijama bogatu predstavu koja mu je na 66. Sterijinom pozorju donela nagradu za dramatizaciju, obaveštava nas Aleksandar Milosavljević.

Urednica emisije Tanja Mijović.

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво