Svetske muzičke pozornice

Večerašnjom emisijom nastavljamo reprodukovanje koncerata iz ciklusa Premijum koncerti Euroradija, koje smo dobili zahvaljujući međunarodnoj razmeni. U naredne dve emisije predstavićemo koncerte Simfonijskog orkestra Radio-televizije Španije koji su održani prošle godine u Teatru Monumental u Madridu, a na kojima su izvedene četiri simfonije iz pera Roberta Šumana. Večeras ćemo slušati koncert koji je održan 30. oktobra, kada je orkestrom dirigovao Giljermo Garsija Kalvo.

Prvi deo emisije ispuniće Šumanova Prolećna simfonija u Be duru, opus 38 broj 1. Ovo delo nastalo je 1841, u izuzetno srećnom periodu kompozitorovog života, kada je nakon žučne svađe sa Fridrihom Vikom, ocem cenjene pijanistkinje Klare Vik, ona Robertu Šumanu na kraju i obećana. Istorijski izvori navode da je do 1840. godine Šuman napisao čak stotinu pesama posvećenih Klari, a tada je, uz veliku podršku svoje supruge, skicirao i prvu simfoniju. Kako je u svom dnevniku Klara istakla: „Najbolje bi bilo da Robert komponuje za orkestar; njegova mašta prevazilazi opseg klavira. Po osećaju, sve njegove kompozicije su orkestarske... Najviše od svega želim da on komponuje za orkestar – to je njegovo polje! Oh, mogu li uspeti da ga navedem na taj put?”, reči su Klare Šuman. Premijera Prolećne simfonije upriličena je 31. marta 1841. u Lajpcigu, kada je Gevandhaus orkestrom dirigovao Feliks Mendelson, a delo je izuzetno toplo prihvaćeno.

Simfonijom u Ce duru, broj 2 opus 61 završava se jedan od najmračnijih perioda Šumanovog života. Naime, prateći Klaru Šuman na turneji po Rusiji koja je započela 1844, kompozitor je zapao u depresiju koja ga je potpuno paralisala: depresivno stanje je bilo toliko jako da nije bio u stanju da govori, niti da se kreće. U Drugoj simfoniji Šuman kroz tematske transformacije, citate i aluzije na muzički način opisuje svoje psihičko stanje i prevazlaženje mračne melanholije. Razloge za ovaj snažni napad depresije možemo naći, pored Šumanovog krhkog psihološkog zdravlja, i u činjenici da je tokom turneje osećao da je sveden na ulogu pratioca svoje uspešne supruge - izuzetno cenjene i međunarodno priznate pijanistkinje. Životna kriza dovela je kompozitora i do prekida saradanje sa časopisom Die Neue Zeitschrift für Musik koji je, zajedno sa Fridrihom Vikom i Ludvigom Šunkeom, Šuman osnovao u Lajpcigu 1835, ali koji je vremenom počeo da posmatra kao neku vrstu "ropstva".

Po povratku iz Rusije, decembra 1884. sa porodicom se seli u Drezden pošto je doživeo teško razočaranje jer nije nominovan na mesto Mendelsonovog naslednika u Gevandhausu u Lajpcigu. U Drezdenu tokom proleća 1845. godine, a zahvaljujući obnovljenom interesovanju za Bahov kontrapunkt, započinje rad na Drugoj simfoniji, shvatajući da je pred njim novi stvaralački put vezan za stvaranje celovitih kompozicija koje je prethodno morao u potpunosti da promisli i mentalno oblikuje. Delo je posvetio Oskaru Prvom, švedskom princu iz dinastije Bernadot, a ono je, kao i Prva simfonija, premijerno izvedeno pod dirigentskom palicom Feliksa Mendelsona 5. novembra 1846. godine u lajpciškom Gevandhausu.

Urednica Irina Maksimović Šašić

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво