Muzika viva

Snimak sa Hadersfild festivala savremene muzike koji je zbog restrikcija prouzrukovanih pandemijom Kovid-19 održan u Bi-Bi-Sijevom studiju Mejda Vejl i uživo prenošen na Radiju Bi-Bi-Si 3, u vreme održavanja ove cenjene manifestacije, krajem novembra meseca 2020. godine. U večerašnjoj emisiji čućete dela Lize Robertson, Arnea Gishofa, Martina Idona i Engharad Dejvis.

Kompozicija Heartwood škotske kompozitorke Lize Robertson za solo klarinet nastala je tokom pandemijske izolacije. Autorka je provodila dosta vremena šetajući po škotskim šumama i krajolicima, primećujući uticaje ljudskog delovanja. Ova kompozicija je posvećena virtuoznoj klarinetkistkinji Heder Rouč, koja je posvećena izvođenju savremene muzike i koja koristi sve proširene tehnike svog instrumenta. Delo se sastoji iz tri sloja, odnosno tri klarinetske tesiture i karaktera koja izvođač treba da dočara. To su u najvišem registru, zvuci ptičjeg peva, u srednjem elementi narodna gaelska pesma Jabukovo drvo i u najdubljem akcenti koje simbolizuju otkucaje srca, odnosno samo drveće.

Ostvarenje Spillikins Arnea Gishofa, jednog od osnivača Eksplor ansambla, kompozitora koji inače živi i radi u Darmštatu je napisano za GBSR Duo koji čine perkusionista Džordž Barton i pijanistkinja Suen Ris. Inspiraciju je autor pronašao u dečjoj igri koja je ovde poznatija pod imenom Mikado – gde treba odstraniti štapić bez pomeranja drugih naslojenih na gomili. U muzičkom smislu Gishof stvara pojedinačne i naizgled nepovezane paterne, koje muzičari potom "dešifruju" i upotrebljavaju po svom nahođenju, u užurbanoj "igri" udaraljki, klavira i elektronike.

Delo Sapindales Martina Idona komponovao je za klarinet i traku i posvećeno je solistkinji Heder Rouč. Zanimljivo je napomenuti da se kompozicija sastoji od deonice uživo izvedenog klarineta koji dijalogizira sa prehodno snimljenim deonicama različitih tipova klarineta i terenskim snimkom koji je kompozitor načinio u prirodnom rezervatu na vresištima u Jorku, na mestu gde je kako kaže „palo javorovo drvo”. Ova kombinacija različitih zvučnih izvora stvara osećaj dezorijentisanosti, ali i specifične atmosferičnosti, uz pomoć koje kompozitor Martin Idon želi da dočara svet šumskih duhova koji obitavaju u stablima.

Ostvarenje Rydal Mount delo je velške kompozitorke, violinistkinje i improvizatorke Engharad Dejvis. Naziv kompozicije potiče od imena kuće njene bake, a sama partitura je sastavljena od fotografija predmeta koji su bili u prostorijama kuće pre nego što je ispražnjena. Kao "stimulus za izvođenje" izvođači izdvajaju po nekoliko fotografija, od kojih kreće njihovo zajedničko, asocijativno muziciranje.

Urednica Ksenija Stevanović

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво