Читај ми!

Operska sezona Euroradija 2020/2021 – Đuzepe Verdi: Aida

Čućete snimak Verdijeve „Aide” koji je zabeležen na koncertnom izvođenju održanom 15. oktobra u milanskoj Skali. Ovaj put je izvedena nova redakcija dirigenta i muzičkog direktora ove operske kuće Rikarda Šajija u koju je inkorporirana do sada nikad izvedena, odbačena, muzika koju je Verdi napisao za treći čin opere. Izvođenje je inače obavljeno uz poštovanje mera predviđenih zbog pandemije virusa Sars Cov-2.

U glavnim ulogama nastupaju Saioa Hernandez kao Aida, Anita Rahvelišvili kao Amneris, Frančesko Meli kao Radames, Roberto Taljavini kao egipatski faraon, Jongmin Park kao Ramfis i bariton Enhabatin Amartuvšin kao Amonasro. Horom i orkestrom diriguje Rikardo Šaji.

Muzikolog Anselm Gerhard, docent Univerziteta u Bernu je među 5000 stranica Verdijeve zaostavštine koja se čuva u Državnoj biblioteci u Parmi, a koja je tek prošle godine data na uvid istraživačima, pronašao prvu verziju trećeg čina Aide. Premijera opere bila je zakazana za januar 1871. godine u Kairu, ali kako je Francusko-pruski rat sprečio izradu scenografije i kostima koje je Kairska opera poručila da se naprave u ateljeima Pariske opere, premijera je odgođena za sam kraj decembra te iste godine. U međuvremenu, tačnije u avgustu 1871, Verdi je ovo dugo iščekivanje odlučio da prekrati tako što je napravio reviziju početka trećeg čina. Dodao je čuvenu Aidinu romansu O cieli azzuri (O plava nebesa) i zamenio je hor egipatskih sveštenika potpuno novim rešenjem – jednoglasnim pevanjem koje je smatrao bližim egzotičnoj tematici opere. Pre toga je napisao četvoroglasni hor u stilu kako je sam rekao Palestrine, ali ono što je iz istraživanja Anselma Gerharda otkriveno jeste da Verdi nije odbacio ovu kompoziciju. Naprotiv, iskoristio ju je u delu Te decet Hymnus u svom Rekvijemu iz 1874. godine naravno uz tekstualne izmene. Moguće je da je isprva Verdi napravio čistu analogiju između duhovne muzike svoje zemlje i sveštenstva starog Egipta, da bi kasnije shvatio da ovo rešenje nije najmaštovitije. Svakako slušaoci Trećeg programa mogu i sami da se uvere da li je kompozitor dobro odlučio zamenivši hor sveštenika iz trećeg čina drugom muzikom.

Urednica Ksenija Stevanović

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво