Muzej zvuka

Dela Kloda Le Žena

Ovaj franko-flamanski umetnik, rođen krajem dvadesetih godina 16. veka, živeo je u Francuskoj tokom dramatičnog perioda poznatog kao Hugenotski ratovi. Le Žen je 1564. godine došao u Pariz kao već ugledan kompozitor, čije se ime našlo u rukopisu Pokajničkih Psalma Orlanda di Lasa, u okviru spiska „odličnih savremenih kompozitora". Najdramatičnija epizoda u njegovom životu dogodila se tokom opsade Pariza 1590. godine, koja se po svojoj brutalnosti izdvajala čak i u vreme kada su surovi vojni konfilkti redovno pustošili kontinent. Kada su trupe protestanta Anrija od Navare opkolile grad, Le Žen se našao na pogrešnoj strani – u katoličkom gradu iz kog je pokušao da pobegne. Na kapiji Sen Deni, zaustavila ga je straža i samo zahvaljujući intervenciji njegovog katoločkog prijatelja Žaka Moduija i sreći da je stražom rukovodio poručnik koji je bio ljubitelj muzike, Le Žen je uspeo da sačuva sopstveni život, ali i rukopis svog Dodekakorda, koji je nosio sa sobom. Ova zbirka objavljena je osam godina kasnije u La Rošelu, poslednjem velikom hugenotskom uporištu u Francuskoj. Le Žen se vratio u Pariz gde je ukazom Anrija IV imenovan za kompozitora u njegovoj kapeli u kojoj je ostao do smrti 1600. godine.

Pomenuta zbirka Dodekakord predstavlja neobičan hibrid – u pitanju je antologija u kojoj se nalazi dvanaest kalvinističkih psalama, ali koji nisu napisani u jednostavnom, trezvenom protestantnom stilu, već složenoj, virtuoznoj polifoniji koja nekad podrazumeva upotrebu čak sedam glasova. Stil ovih dela bi se pre mogao uporediti sa italijanskim madrigalima ili francuskih šansonama poznog 16. veka, i po tome predstavlja izuzetak u korpusu muzike protestantkih autora. Na snimku koji večeras slušate, svaki od psalama kao uvod ima jednostavniju verziju za solo glas ili četvoroglasni sastav u kojem se melodija nalazi u tenorskoj deonici. Za njima slede Le Ženove deskriptivne i dramatične obrade ovih tekstova u kojoj kompozitor razvija frazu po frazu, paragraf po paragraf, kako bi dočarao narativni kvalitet teksta.

Urednica emisije: Ivana Neimarević



Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво