Hronika Trećeg programa

Emitovaćemo osvrt Milice Aleksić na koncert Simfonijskog orkestra Beogradske filharmonije, pod dirigentskom upravom Gabriela Felca, potom osvrt Ljiljane Ćinkul na postavku Nevene Stojsavljević „Linearne ravni”, kao i osvrt Dejana Petrovića na filmove Takašija Mikea „Prva Ljubav” i Sabine Derflinger „Johana Donal – vizionar feminizma”, prikazane na 57. „Vienalu”.

U velikoj sali Kolarčeve zadužbine 25. oktobra je održan koncert simfonijskog orkestra Beogradske filharmonije, pod dirigentskom upravom Gabrijela Felca, a na programu su bila dela Riharda Štrausa i Ludviga van Betovena. Koncert je započet Štrausovim Metamorfozama – studijom za 23 gudačka instrumenta, dok je u drugom delu koncerta izvedena Beotvenova Eroika – Simfonija u Es-duru broj 3, opus 55. Kako ocenjuje Milica Alksić, interpretacija Štrausove kompozicije nije do kraja ispunila očekivanja, posebno zbog udela viola koje su konstantno zvučale raštimovano, odnosno nisko, dok je Betovenovu Eroiku orkestar izveo na maestralan način. Adekvatnom dispozicijom i sukcesivnim, gradacionim intenziviranjem dramaturške tenzije tri kulminaciona momenta poslednjeg stava Eroike, Gabrijel Felc je pokazao puni potencijal izvođačkog umeća Beogradske filharmonije u tumačenju kojim se ovaj orkestar može ponositi.

* * *

Postavka Nevenke Stojsavljević Linearne ravni predstavljena je u novoj beogradkoj Galeriji B2, izložbenom prostoru koji se već u prvoj godini postojanja istakao izbalansiranom programskom shemom i autorskim pojavama čiji stvaralački modeli nisu upadljivo prisutni na javnoj sceni, ali su u kritičarskim recepcijama visoko vrednovani. Po rečima Ljiljane Ćinkul, takvom krugu umetnika pripada i Nevenka Stojsavljević koja je svojim grafikama i radovima na papiru prisutna četiri decenije na likovnoj sceni, a danas se njen opus može sagledati kao otvoreni stvaralački koncept koji teži sublimaciji poetske eteričnosti prostora i racionalne „matematičke" harmonije konstruktivne sheme. Aktuelna postavka Linearne ravni jedan je dobro temperovan izbor radova na papiru, koji poentiraju autorkinu odanost estetskim načelima nove apstrakcije.

* * *

Sa 57. Međunarodnog filmskog festivala „Vienale", koji je održan od 24. oktobra do 6. novembra u Beču, Dejan Petrović izdvaja ostvarenje Prva ljubav, čiji je autor legendarno ime japanske kinematografije Takaši Mike, kao i biografki dokumentarac Johane Donal: vizionar feninizma nemačke rediteljke Sabine Derflinger.

Film Prva ljubav sadrži sve elemente žanrovski sličnih dalekoistočnih ostvarenja - nasilje, stilizaciju, uvrnuti humor, visoki tempo, stripovsku atmosferu, jakuze, vidovnjake. Pun apsurda, do perfekcionizma minuciozno konstruisanog kriminalističkog zapleta, film prati nestanak i isporuku određene količine narkotika, a do samog furioznog finala teško je razumeti ko su glavni likovi i u kojem pravcu će priča da ode.

Dokumentarac Sabine Derflinger posvećen je poznatoj političarki i feministkinji Johani Donal, koja je za 16 godina ministarske funkcije u različitim vladama uspela da ostvari mnoge za tadašnje tradicionalno i patrijarhalno društvo revolucionarne promene. Među njene rezultate spadaju: donošenje dokumenata o formalnoj ravnopravnosti polova 1971. godine, otvaranje prvih „sigurnih kuća" u Beču, zakonsko izjednačavanje silovanja u braku i van njega, drastično povećavanje kazni za to nedelo i tako dalje.

Čitala Biljana Jovanović.
Urednica emisije Tanja Mijović.

Хроника Хроника

Autor:
Трећи програм

Као културно-информативани недељник Трећег програма, ХРОНИКА сваког понедељка доноси осврте и приказе актуелних појава и дешавања у уметности и науци. [ детаљније ]

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво