Opera komik i Mišel-Žan Seden

U četvrtoj emisiji ciklusa kojim obeležavamo 300 godina od rođenja francuskog libretiste i dramaturga Mišel-Žana Sedena slušaćete njegovu operu Osveta žena ili Lažno neverstvo, za koju je muziku komponovao Fransoa-Andre Filidor.

Tražeći inspiraciju za sižee svojih libreta, Seden se neretko okretao opusu Žana de Lafontena, francuskog pesnika i basnopisca 17. stoleća. Lafonten je u narednom veku uživao reputaciju jednog od velikih francuskih književnika i bio je visoko vrednovan u literarnim krugovima u kojima se kretao Mišel-Žan Seden. Nakon opere Veličanstveni iz 1773. godine, koja je bila bazirana na Lafontenovom sižeu i za koju je muziku napisao Andre Gretri, Seden se već dve godine docnije ponovo okrenuo Lafontenu, u operi komik Osveta žena. Ovog puta, reč je o jednočinoj operi koju je uglazbio Fransoa-Andre Filidor, a čija radnja ljubiteljima opere može zvučati poznato zbog sličnosti sa Mocartovom i Da Ponteovom operom Tako čine sve, nastalom 15 godina kasnije.

Gospođi Ris udvaraju se dvojica oženjenih muškaraca, te se ona upušta u zaveru sa njihovim suprugama kako bi ih raskrinkala, a u tome ima i svesrdnu pomoć svog supruga. Ubeđeni da je sama, dvojica muškaraca - gospodin Prezidan i gospodin Lek - dolaze u dom gospođe Ris kako bi joj se udvarali, ali uskoro moraju da se sakriju jer se kući vraća gospodin Ris. Gospođa Ris zatim dovodi i gospođe Prezidan i Lek, koje se najpre pretvaraju da su obe zaljubljene u gospodina Risa, a zatim se gnevno suočavaju sa svojim varljivim supružnicima.

U ovoj operi posebnu pažnju privlači bogatstvo ansambala koji scenski oživljavaju komediju zabune: sa tri dueta, tri trija, kvartetom i sekstetom, komični zaplet se odvija bez predaha. Za kompozitora Fransoa-Andrea Filidora ova opera bila je značajni uspeh: u devetogodišnjem periodu između njegove opere Tom Džons, kojom je stekao inicijalno priznanje na pariskoj sceni, i opere Osveta žena, Filidorova dela nailazila su na mlak prijem publike, ali mu je Sedenov libreto pružio priliku da dokaže svoje suvereno vladanje muzičkim humorom koji je svojstven žanru opere komik.

Autor: Srđan Atanasovski.
Urednica: Sanja Kunjadić.

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво