Читај ми!

„Лучија од Ламермура" Гаетана Доницетија

Последњи пренос из Метрополитена у овој сезони на Радио Београду 2 и Трећем програму резервисан је за оперу „Лучија од Ламермура" Гаетана Доницетија.

Славни италијански оперски мајстор Гаетано Доницети је у распону од четврт века компоновао невероватних седамдесетак опера: међу њима је и неколико о краљицама из династије Тјудор којима се придружио низу европских уметника, музичара и писаца, фасцинираних овом епохом из енглеске, као и шкотске историје. Грађански рат и племенски сукоби - обележја шкотске историје, чине позадину и породичне ситуације Лучије, као и њене крхке психе. Прича у опери „Лучија од Ламермура" заснива се на роману Валтера Скота, о Лучији и Едгарду који се воле у тајности због сукоба између њихових породица. Низ сплетки доводи до тога да Лучија буде приморана да се уда за богатог лорда Артура Баклоуа. На венчању се, по повратку из Француске, појављује и њен Едгардо, али се сусрет двоје љубавника завршава трагично.

Доницети је, радећи на овој опери, први пут сарађивао са либретистом Салватореом Камараном, који ће 18 година касније за Вердија написати „Трубадура". „Лучија" је са изузетним успехом премијерно представљена у опери Сан Карло у Напуљу 1835. године. Насловни лик је постао нека врста иконе (не само) у опери, својеврсни архетип спутане жене која се бори да сама контролише сопствену судбину, али у томе не успева. Њен ментални колапс Доницети је приказао најпознатијом оперском сценом лудила. Она је извођачки невероватно тешка, али начин на који се композитор односи према овој крхкој жени и стању њеног духа, истовремено остаје заводљиво леп, потпуно убедљив и дубоко узнемирујућ.

У време настанка, „Лучија од Ламермура" сматрана je врхунцем романтичарске осећајности, а јасан заплет, бравурозне деонице и неке од најлепших страница Доницетијеве музике допринеле су да постане једна од најомиљенијих опера у историји. О томе сведочи и чињеница да је на репертоару Метрополитена била присутна у континуитету од 1903. до 1972. године. Од 23. априла ове године, публика у Њујорку је у прилици да види нову, осавремењену поставку, премештену из Шкотске 16. века у некада напредну, а сада пропалу и запуштену индустријску област Америке. Изузетно тражени аустралијски позоришни и филмски редитељ Сајмон Стоун се у овој продукцији бави социјалним темама блиским садашњој публици.

У улози Доницетијеве уклете хероине је Надин Сијера, која је током последњих сезона одушевила публику у Мету виртуозним вокалним и убедљивим сценским представљањем у неколико опера Вердија и Моцарта, а сада преузима једну од најзанимљивијих и најзначајнијих улога на репертоару. Њен вољени Едгардо је тенор Хавијер Камарена, баритон Артур Ручињски је Лучијин брат Енрико, а бас Метју Роуз је свештеник Рајмонд. Диригент је Рикардо Фрица.

Опера има три чина и две паузе, током којих ћете моћи да чујете интервјуе са носиоцима главних улога.

Уреднице преноса су Горица Пилиповић и Маја Чоловић Васић.

 

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво