Композитор месеца – Жил Масне

Вечерашњом емисијом започињемо циклус којим овог августа обележавамо 180. годишњицу рођења Жила Маснеа, француског композитора који је у историји музике остао упамћен претежно као аутор опера које су биле веома популарне крајем деветнаестог и почетком двадесетог века. У Маснеовом опусу, уз неколико ораторијума и кантата, клавирских комада и песама, налази се и велики број оркестарских остварења: клавирски концерт, свите, балети и музика за бројне сценске комаде. Вечерас ћете слушати дела из композиторове прве стваралачке фазе која је обухватила период од 1842. до 1875. године.

Жил Масне се родио 12. маја 1842. у Сент Етјену на Лоари, као најмлађе од четворо деце. Када је имао шест година, породица се преселила у Париз, а на Конзерваторијуму у француској престоници од 1851. похађао је студије као најмлађи полазник ове престижне образовне институције. Међутим, како је његов отац имао озбиљних здравствених проблема, породица се опет преселила у Шамбери, на југу Француске, где су провели наредне две године. Биографи бележе да је Масне наставио студије на Париском конзерваторијуму октобра 1855. године, а до 1859. имао је велики успон освојивши специјалну награду за пијанисте на Конзерваторијуму. Пошто је финансијска ситуација у којој се његова породица налазила била изузетно лоша, Масне је држао приватне часове клавира како би себи обезбедио средства за живот, а често је наступао и као перкусиониста у позоришним оркестрима где је имао прилике да се подробно упозна за оперским стваралаштвом Шарла Гуноа, али и других француских аутора. Имајући у виду чињеницу да су многи студенти Конзерваторијума остварили значајне каријере као црквени оргуљаши, Масне је дошао на идеју да упише часове оргуља, али је убрзо увидео да овај инструмент није за њега. Поред тога, радио је као корепетитор што му је омогућило познанство са Вагнером који је, заједно за Берлиозом, био један од двојице, како је често волео да каже, његових „музичких хероја".

Након што је са великим успехом окончао студије композиције у Паризу, у класи Амброаза Томе, Масне је био овенчан највећом наградом Конзерваторијума – Prix de Rome која му је омогућила трогодишњи боравак на Француској академији у Риму, у вили Медичи. Иако су ову Академију у већем броју похађали сликари него музичари, Масне је склопио пријатељства са бројним ликовним уметницима тог периода, а музику је сам изучавао често боравећи у Цркви Светог Петра у Риму, где је имао прилику да се упозна са остварењима великана музичког барока попут Баха и Хендла. Током боравка у Риму, Масне је упознао и Франца Листа, на чији захтев је давао часове клавира Луиз-Констанс „Нинон" д Греси, која је била ћерка једног од Листових богатих мецена. Нинон и Масне су врло брзо развили велику наклоност и љубав, међутим, њихов брак није одмах био могућ због композиторових скромних примања. По повратку у Париз 1866. Масне је радио као професор клавира и често је објављивао своја дела. Октобра исте године Нинон и Масне су ступили у брак, а композиторов даљи развој каријере прекинуо је Француско-пруски рат 1870. и 1871. године, током којег је служио као добровољац у француској Националној гарди, заједно са својим пријатељем Бизеом.

Уредница Ирина Максимовић Шашић



Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво