Георг Бенда и готски капелмајстори

Пратићете завршну, четврту емисију циклуса којим обележавамо 300. годишњицу рођења Георга Бенде, у којем опус овог немачког композитора чешког порекла осветљавамо кроз однос са другим ауторима који су заузимали место капелмајстора у тириншком граду Гота.

Иако се 1778. године повукао са места капелмајстора овог тириншког града, Бенда није имао успеха као слободни композитор и неколико година касније вратио се у Готу, где је добио дворску пензију и компоновао све до последње деценије 18. века. Десет година након његове смрти, односно 1805, на његово место у Готу дошао је Луј Шпор, свестрани немачки композитор, шездесет две године млађи од Бенде. Као и Бенди, и Шпоров први инструмент била је виолина, а концерте за виолину компоновао је током читавог свог стваралачког пута. У емисији ћете између осталог чути Шести концерт за виолину опус 28 у ге молу Луја Шпора, који је настао 1809. године, када је Шпор радио у Готи. Реч је о делу у којем аутор експериментише како са формом, тако и са инструментацијом: лагани став конципиран је као елаборирани акомпањато речитатив за виолину, док је финале у форми ронда инспирисаног шпанским фолклором. Шпор из оркестра овом приликом искључује тимпане и трубе, али доноси три хорне и комплетни састав дрвених дувачких инстуремената, који дају специфичну звучност. Коначно, посебно су упечатљиви кол лењо ефекти у гудачима, који су у овом периоду били реткост у литератури.

Аутор: Срђан Атанасовски
Уредница: Сања Куњадић

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво