Читај ми!

Композитор месеца – Луиђи Керубини

Луиђи Керубини, 180. годишњица смрти

Керубини је још током студија у Болоњи и Милану код Ђузепа Сартија показао велико интересовање за полифону традицију, па је подробно проучавао вокалне композиције Палестрине, Марчела, Хендла и Перголезија. У осмоделној фуги коју је као студент 1778. компоновао за двоструки хор акапела, представио се као аутор који са великим знањем влада вештинама контрапунтске технике, да би у духовним композицијама писаним у периоду од 1811. до 1822. године, показао пуно контрапунктско мајсторство и висок степен владања полифоним стилом. У Керубинијевим духовним делима долази до изражаја и његов изузетан смисао за стварање драмских контраста, који су посебно приметни у Реквијемима у це молу из 1816. и де молу из 1836. године, посебно у ставовима Dies Ire, који су за композитора представљали главну окосницу „миса за мртве".

У првом делу емисије слушаћете ставове Gloria и Agnus Dei из Мисе у де молу коју је Керубини компоновао 1811. године у Паризу. Ово дело је као поклон наменио принцу Николасу Естерхазију који је током свог боравка у француској престоници 1810. упознао композитора и желео да га ангажује као музичког директора у својим палатама, на послу који је некада обављао Јозеф Хајдн. Дело је настало управо у ишчекивању Керубинијевог намештења, до којег никада није дошло. Изводе Хор и Симфонијски оркестар Бајројтоског радија под управом Рикарда Мутија, а као солисти наступају: Камила Тилинг и Ацукó Сузуки, сопрани, Сара Фулгони, мецосопран, Курт Штрајт и Андреас Шилист, тенори, и Томас Томасон, бас-баритон.

Године 1816. Керубини је компоновао и свој први Реквијем у це молу. Дело је премијерно изведено 21. јануара наредне, 1817. године у Базилици Сен Дени у Паризу, поводом службе којом је обележена 24. годишњица егзекуције Луја Шеснаестог током Француске револуције. Супротно утврђеној пракси, у овом остварењу Керубини није укључио солисте, већ је све певане деонице изводио хор. Наклоност ка Реквијему у це молу неговали су важни композитори романтичарске епохе: Роберт Шуман је сматрао да овом делу нема пандана, Берлиоз и Брамс су се дивили Керубинијевом Реквијему у це молу, истакавши да он надилази све што је у том жанру икада написано. А чак је и Лудвиг ван Бетовен једном приликом истакао да уколико икада одлучи да компонује мису за мртве, његов модел и узор ће бити Керубинијева „Миса за мртве у це молу". Занимљиво је, како указују извори, да је ово дело изведено приликом Бетовенове сахране марта 1827. године.

Емисију ће заокружити управо седмоставачни Реквијем у це молу у извођењу чланова чешког вокалног и инструменталног ансамбла за рану музику Колегијум 1704 под управом Вацлава Лукса.

Уредница Ирина Максимовић Шашић

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво