Читај ми!

Париска Опера у доба Револуције и Наполеона

У месецу децембру пратићете завршни четврти циклус посвећен обележавању 350 година од оснивања париске Опере, у коме сагледавамо првих 150 година рада ове институције, од пресудног значаја за развој оперске уметности. Сагледаћемо жанрове и теме које су обележиле сцену париске Опере у доба Француске буржоаске револуције и власти Наполеона Бонапарте.

Париска Опера је од 1672. носила званичан назив „Краљевска академија за музику" и била је чврсто везана за двор и монархију. Превирања у Опери уследила су врло брзо након пада Бастиље и губитка поверења у краља Луја XVI од стране револуционара. У периоду до 1794. ова институција је чак седам пута променила своје име: када је краљ покушао да побегне из Париза, у јуну 1791. године, Краљевска академија за музику званично је једноставно преименована у „Оперу" - како су је Парижани већ генерацијама називали, а овај назив смењивао се са називом „Академија за музику", све до октобра 1793, девет месеци након погубљења Луја XVI, када је понела назив „Национална опера" и почела да корист нови, револуционарни календар. Под овим именом у Опери је наредне године изведена једна од последњих опера Франсоа-Жозефа Госека, једночини лирски дивертисман Тријумф Републике. Имајући у виду контекст, Госеково дело показује изненађујуће чврсте везе са традицијом француске опере, те садржи развијену финалну балетску сцену. Чућете последњу сцену ове Госекове опере, односно наступ Богиње Слободе и хора.

 Године револуционарних превирања су за париску Оперу значиле преиспитивање репертоара и жанрова који су се приказивали на њеној сцени. Перјаница револуције неретко је била опера комик, односно француска комична опера, која се често заснивала на животним и историјским темама, а која је по правилу била прогнана са сцене некадашње Краљевске академије за музику. У Првој француској републици, међутим, врата ове институције отварају се и за композиторе опере комик. Андре Гретри је током 1794. године написао три опере, и то на либрета Силвена Марешала, политичког теоретичара, есејисте и претече утопијског социјализма, који је био ватрени заговорник револуције и делао са позиције уредника једних од париских новина. Од ове три Гретријеве опере, две су изведене на сцени париске Националне опере и сведоче о тематском, структуралном и музичком приближавању двају жанрова- озбиљног и комичног - те су у њима садржани елементи попут говорних дијалога и нумера у форми популарних песама. На крају вечерашње емисије чућете интегрално извођење једне од ових опера - једночинке Дионизије тиранин, учитељ у Коринту. Тематика опере заснована је на приповести о античком тиранину Дионизију II, који је крај свог живота, након што је прогнан из Сиракузе, провео као сиромашни учитељ у Коринту.

 

Аутор: Срђан Атанасовски    

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво