среда, 28. апр 2021, 20:20
Мајстори барока
У емисији ћете чути Ламентације за Велику ускршњу седмицу Алесандра дела Чаје, италијанског ранобарокног аутора у извођењу сопрана Роберте Инверници и ансамбла Лабораторио Сеићенто под управом Франка Павана.
Ово је интимна, али изузетно експресивна верзија Јерејеминих тужбалица које су се изводиле за Велики четвртак, петак и суботу. Алесандро дела Чаја је долазио из Сијене, града познатог по женским самостанима, с обзиром на развијени култ Свете Катарине Сијенске. У њима су опатице имале довољно завидног музичког образовања да се окушају не само у певању, већ и свирању инструмената попут оргуља, лауте и теорбе. Претпоставља се да је Дела Чаја своје Ламентације управо написао за овај контекст, за потребе службе јутрења у току Страсне седмице. Написане су за соло сопран и пратњу, а вокална деоница плени својом виртуозношћу и мелизматичношћу која је увек у служби дубоке духовне контемплације и експресије библијског текста у којем се оплакује пад Јерусалима и тешка судбина народа Израила.
Алесандро дела Чаја је био познати свирач на архилаути, теорби и чембалу, рођен 1605. године у племићкој породици у Сијени. Није остало пуно података о њему, осим да се озбиљно бавио музиком, иако је припадао богатим, аристократским круговима, те није номинално припадао музичкој професији. Но, компоновао је музику за пријатеље или за „божју службу, у време великих празника у сијенским црквама”. Године 1650. Дела Чаја је објавио свој другу збирку композиција Духовне ламенатације и мотете за један глас уз басо континуо у Венецији. Ово дело, данас представља једини пример музике писане специфично за контекст женских самостана у Сијени.
Уредница Ксенија Стевановић
Коментари