Читај ми!

Музика вива

У другој емисији у којој представљамо пројекат „Скривено благо” Интернационалног музичког савета и Рострума композитора посвећен откривању дела композиторки различитих епоха и из различитих земаља, чућете остварења ауторки из Бугарске, Холандије, Хонгконга, Словеније, са Тајвана, као и из Србије – Јулије Ценове, Розали Хирс, Вајоле Јуен, Бојане Шаљић-Подешве, Ђо-Ју Ли, као и наше Светлане Савић.

Јулија Ценова је један од најупечатљивијих гласова савремене бугарске музике. Рођена је 1948, а преминула 2010. године, а највећи део свог живота провела је у родној земљи, оставши готово непозната на међународном плану. Композиција Откривање Изиде је једна од њених најбољих композиција у којој спаја разнолике светове – древне и модерне, источне и западне, компоноване и импровизоване.

Композиторка са Тајвана, Ђо-Ју Ли (1986) завршила је Краљевски северни колеџ за музику у Великој Британији, а тренутно похађа докторске студије на Националном Универзитету Тајвана. Њена дела су у Великој Британији изводили и Би-Би-Си Сингерс, а у родној земљи је добила више националних награда и стипендија. Дело Дивно време је настало протекле 2020. године и компоновно је на текст тајванске песникиње Би-Јин Цаи која је живела крајем 19. и у првој половини 20. века. Она се сматра једном од највећих тајванских песникиња, пионирки у овом домену, која је описивала женско искуство, свакодневицу, духовност и елеганцију, а била је позната и као врсна калиграфкиња. И у композицији Дивно време стихови Би-Јин Цаи описују женски живот – од кувања до бербе листова чаја, како би се направио укусан и окрепљујући напитак, који доноси мир и спокој.

Розали Хирс (1965) је у родној Холандији позната и као композиторка и као песникиња. По томе је јединствена појава у својој земљи, а у композиторској пракси негује прочишћени, вишеслојни, колористички звук који се ослања на тековине спектрализма у музици. Розали Хирс је завршила Краљевски конзерваторијум у Хагу, као и докторксе студије композиције на Универзитету Коламбија у Њујорку, а у њеном опусу доминирају вокална, оркестарска и електронска остварења. Дело Ружино срце довршено је 2008. године и написано је за симфонијски оркестар од 90 чланова уз коришћење 150 електронских звукова. Сам наслов је позајмљен од имена средњовековног митолошког бића које у низоземској књижевности, обитава у дубинама срца.

Вајолa Јуен (1964) долази из Хонг Конга и активна је као композиторка, аранжерка, диригенткиња и певачица, посебно заинтересована за људски глас који третира на стилски разнолике начине. Посебно је занимају а капела и хорска музика, а тренутно предаје на Академији за извођачке уметности у Хонгконгу и руководи Универзитетском синфонијетом Ханг Сенг. Композиција Живети са очајем је написана за сопран и бас кларинет уз коришћење претходно снимљених деоница на траци. Ово дело описује стање празнине, тескобе и засићености.

Бојана Шаљић-Подешва (1978) специјализовала се у пољу електроакустичке музике, с обзиром да је постдипломски курс из ове области завршила на Универзитету за музику и драму у Бечу, као и при Интернационалном институту за електоакустичку музику у Буржу. У Словенији је позната и као ауторка музике за филмове и луткарско и дечје позориште. У композицији Медитација о блискости Шаљић-Подешва истражује феномен из наслова кроз сучељавање и прожимање два звучна извора: инструменталног звука и електроакустичке соничне палете.

Дело О вуковима и возовима за мецосопран, електрично виолончело и клавијатуру из 2016. године, написано је на стихове из истоимене награђиване збирке Јелене Маринков. За ово дело је Светлана Савић добила признање часописа „Музика класика” за композитора године. Према поезији Јелене Маринков, Светлана Савић гаји посебан афинитет кроз своје целокупно стваралаштво, а у композицији коју ћете чути, текст је инспирисао композиторку да створи читав спектар музичких ситуација: од игре – језичке и музичке, преко готово радиофонских интервенција у значење текста у песми Хала 2, до интимности солистичког гласа без пратње који се непосредно обраћа слушаоцу.

Уредница Ксенија Стевановић



Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво