Опера – Жан-Филип Рамо: Дардан

Слушаћете оперу „Дардан” која спада у ред најуспелијих остварења Жан-Филипа Рамоа и представља један од врхунаца француске барокне опере. Репродуковаћемо снимак који је 2013. објавила дискографска кућа Алфа, а на којем је забележена друга верзија овог дела из 1744. године.

Жан-Филип Рамо је припадао изузетној генерацији композитора - рођен је пет година после Вивалдија, а био је две године старији од Баха, Хендла и Скарлатија. Ипак, у тренутку када је написао своју прву оперу, Бах, Хенл и Вивалди су већ написали своја највећа дела и ушли у завршне године својих живота и каријера, док је Рамоов стваралачки успон тек започињао. Наиме, до своје педесете године француски композитор је написао тек комаде за чембало, неколико малих кантата, по коју сценску музику и Трактат о хармонији који је направио револуцију у музичкој теорији. Но, када је 1733. године компоновао своју прву оперу Хиполит и Ариција, он ће започети касну, али незаустављиву каријеру у овом пољу, поделивши тадашњи француски музички свет на поклонике Лилија и његове заступнике. Дардан је била Рамоова пета опера коју је довршио у педесет шестој години, а потом је ревидирао пет година касније са великим изменама које су укључивале изнова писање три завршна чина.

Шарл-Антоан Л Клерк де ла Бриер је био либретиста опере у обе верзије, а другу, из 1744. године, Рамо је лично усмеравао у правцу веће јасноће, реалистичности и драмске кохезије. Наиме, оригинална верзија из 1739. и поред одличних певача и двадесет шест извођења није била посебно успешна. Критикована је због апсурдног заплета и злоупотребе натприродних елемената, попут оног да главни јунак Дардан заспе поред страшног чудовишта којег треба да победи. Друга верзија је ипак морала да сачека извођење из 1760. године како би опера доживела коначни успех. Савременици су тада препознали Дардана као Рамоово ремек-дело, те се оно на репротару париске Опере задржало до 1771. године. Иако је до данас оригинална верзија из 1739. чешће извођена и снимана, од скора - тачније од 2013. године - присутна је и друга верзија опере. У питању је запис живог извођења ансамбла Пигмалион под руководством Рафаела Пишона у Краљевској опери у Версају, када је изведена модерна редакција верзије Дардана из 1744. године, коју ћемо и представити у вечерашњој емисији.

Уредница Ксенија Стевановић

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво