Савремена српска музика

In memoriam – Исидора Жебељан

Исидора Жебељан, рођена 1967. године, завршила је студије композиције на Факултету музичке уметности у Београду, у класи Властимира Трајковића, а од 2002. године радила је као професор у овој образовној институцији, као прва жена професор композиције у Србији. Године 2006, изабрана је за члана Српске академије наука и уметности, као њен најмлађи члан, а шест година каснијe постала је и члан Светске академије уметности и наука. Као прва личност са Балкана, Исидора Жебељан је била добитница награде Парламента медитеранских земаља за уметничка достигнућа, 2014. године.

Међународну пажњу привукла је својом опером Зора Де коју је наручила Фондација Џенисиз из Лондона, а која је премијерно изведена 2003. године у Амстердаму у режији Дејвида Паунтнија. За ово дело, Исидора Жебељан је 2004. године награђена најзначајнијим националним признањем у области уметничке музике, Мокрањчевом наградом. Након овог пробоја на светску музичку сцену, њена дела су поручивале бројне значајне институције и музички фестивали, као што су Фондација Берлинске филхармоније, Венецијанско бијенале, Фестивал у Брегенцу, Опера из Гелзенкирхена, Холандски камерни хор, Академиа Музикале Киђијана из Сијене, Сити оф Лондон фестивал и многи други. Композиције Исидоре Жебељан су интерпретирали водећи светски ансамбли попут Бечких симфоничара, Академије Свети Мартин у пољима, Бродски квартет, Холандски камерни хор и многи други.

Исидора Жебељан је била и један од најистакнутијих српских савремених композитора музике за позориште и филм. Компоновала је музику за више од тридесет позоришних представа у свим значајним кућама у Србији, Норвешкој, Хрватској и Црној Гори, а њена примењена музика награђена је чак три пута Стеријином наградом, док је четири пута освајала награду YUSTAT Бијенала позоришног дизајна за најбољу позоришну музику. У области филмске музике посебно се истиче њена сарадња са Гораном Бреговићем, за ког је оркeстрирала музику за филмове „Дом за вешање”, „Arizona Dream”, „Подземље” „Краљица Марго” и „The Serpent’s Kiss”. Као аутор музике за филм Милоша Радивојевића „Како су ме украли Немци”, 2011. je добила награду за најбољу оригиналну музику на Филмском фестивалу у Сопоту, као и награду српског ФИПРЕСЦИ-ја, 2012. године.



Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво