Хроника Трећег програма

Можете пратити осврт Дејана Петровића на филмове Теоне Стругар Митевске „Бог постоји и име му је Петрунија”, Емира Кустурице „Пепе, један узвишени живот” и Мирослава Мандића „Глумим, јесам”, који су приказани на недавно одржаном 12. Лесковачком интернационалном фестивалу филмске режије одржаном од 18. до 22. септембра.

Апсолутним победникoм Лесковачког интернационалног фестивала филмске режије LIFFE проглашено је северномакедонско остварење Бог постоји и име му је Петрунија, вероватно водеће регионалне ауторке Теоне Стругар-Митевске. Друга награда припала је српском редитељу старије генерације Драгану Маринковићу за Пијавице, а трећа Петру Ристовском за филм Краљ Петар Први, док је награда за најбољу продукцију припала хрватском филму Осми повереник Ивана Салаја. Најбољи глумац је Сергеј Трифуновић, а најбоља глумица Наташа Нинковић, обоје за улоге у дебитантском остварењу Ана-Марије Роси Ајвар. Специјална признања добили су Зорица Нушева (за главну улогу у Петрунији), већ поменута Ана Марија Роси и црногорски редитељ Радослав Станишић за свој документарни филм Последњи YU филмски романтик, обавештава нас Дејан Петровић.

Филм Бог постоји и име му је Петрунија је прича о побуни жене у средини обележеној патријархатом. Петрунија је девојка која већ дуже време од завршетка факултета не успева да нађе посао, незаинтересована је и посвемашње индиферентна. После још једног нуспеха током традиционалне богојављенске трке за Часни крст, она одлучује да са споредне стране доплива до њега, а затим и побегне, што изазива бес локалне заједнице.

У документарном филму Емира Кустурице Пепе, један узвишени живот пратимо разговоре нашег истакнутог редитеља и једног од омиљених светских лидера - Хозеа Пепа Мухике у последњим данима његовог мандата. Председник Уругваја, познат по томе што на посао путује старом Фолксваген Бубом превозећи и мештане које сусретне, што је велики део плате издвајао за домове за најсиромашније, што слободно време проводи одржавајући башту и тако даље, открива Кустурици своја размишљања, ставове и светоназоре, прича о свом деценијском тамновању у озлоглашеном латиноамеричком казамату, али и о актуелном стању у светској политици и визијама за пожељан будући развој цивилизације.

Искусни аутор Мирослав Мандић у свом остварењу Глумим, јесам задире у саме постулате класично схваћене уметности. У троделном омнибусу он своје протагонисте смешта у три различите бивше југословенске републике, а осим заједничке глумачеке професије, повезује их то што они настављају да улазе у лик и након проба, односно снимања. У првој причи камера прати веома младу студенткињу глуме у Сарајеву која пошто је добила улогу крадљивице, почиње да узима туђе ствари и у приватном животу; у дугој, средовечни театарски глумац превазилази претпостављену меру припреме за улогу бескућника и заиста почиње да се понаша и живи на такав начин; у трећој, познати глумац од љубавника на екрану постаје опсесивни трагалац за истом емоцијом са истом партнерком и изван филмског сета, што доводи до низа неспоразума, сукоба и одбијања, пише Дејан Петровић.

Читала Марица Милчановић.
Уредница емисије Тања Мијовић.

Хроника Хроника

Autor:
Трећи програм

Као културно-информативани недељник Трећег програма, ХРОНИКА сваког понедељка доноси осврте и приказе актуелних појава и дешавања у уметности и науци. [ детаљније ]

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво